DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Engaging with the reader in research articles in English: Variation across disciplines and linguacultural backgrounds. English for Specific Purposes. Netherlands: Elsevier, roč. 63, July 2021, s. 18-32. ISSN 0889-4906. doi:10.1016/j.esp.2021.02.003. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Engaging with the reader in research articles in English: Variation across disciplines and linguacultural backgrounds
Autoři DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí).
Vydání English for Specific Purposes, Netherlands, Elsevier, 2021, 0889-4906.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.417
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00118987
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.esp.2021.02.003
UT WoS 000659173400002
Klíčová slova anglicky disciplinary variation; engagement; intercultural rhetoric; metadiscourse; persuasion; research articles
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 3. 2. 2022 10:54.
Anotace
This article studies engagement in English-medium research articles across two disciplines, linguistics and economics, and two linguacultural backgrounds, Anglophone and Czech, in order to explore how disciplinary and linguacultural considerations affect the choice, frequency and distribution of engagement markers in the construal of persuasive academic discourse. The contrastive analysis applying Hyland & Jiang’s (2016) modified model of engagement is carried on a corpus of 60 refereed research articles published in international and local academic journals within these disciplines and linguacultural backgrounds. The findings indicate the existence of cross-disciplinary variation as linguistics research articles employ significantly more engagement features than economics research articles. Moreover, linguistics research articles show a preference for proximity engagement markers aiming at enhancing disciplinary solidarity, while economics research articles tend to prioritize positioning engagement features directing readers towards intended understandings and anticipating alternative interpretations. Intercultural variation, which is less significant and affects the frequency of use and choice of specific engagement markers, reflects divergences in linguacultural conventions, target audiences and contexts of publication. These results indicate the potential of this doubly contrastive approach to contribute towards an understanding of rhetorical choices in academic discourse. The study can have important pedagogic applications in the training of academic writers.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaVNázev: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 18:09