SEDLÁKOVÁ, Markéta a David KOŠATKA. Social Inclusion in Higher Education: Culture diversity in teachers curriculum through direct experience. In Inclusive Excellence and Inclusive Universities: How to Increase Academic Excellence through Diversity and Inclusion for Enhancing Social Inclusion in Higher Education. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Social Inclusion in Higher Education: Culture diversity in teachers curriculum through direct experience
Název česky Sociální inkluze v Terciárním vzdělávání: Kulturní diverzita v kurikulu studentů učitelství prostřednictvím reflektované praxe
Autoři SEDLÁKOVÁ, Markéta a David KOŠATKA.
Vydání Inclusive Excellence and Inclusive Universities: How to Increase Academic Excellence through Diversity and Inclusion for Enhancing Social Inclusion in Higher Education, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Univerzity; inkluze; sociální znevýhodnění; doučování
Klíčová slova anglicky Universities; inclusion; social inequalities; tutoring
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D., učo 252937. Změněno: 10. 6. 2021 21:25.
Anotace
The presented paper drew on students written reflective essays (N = 1564), 20 qualitative in-depths interviews and 10 qualitative focus groups. The data were analyzed at a micro-level and meso-level of students' self-reflective pedagogical experience, based on Situation Analysis principles (Clarke, 2019). The research results showed a shift in values towards openness, greater acceptance of diversity, and a pro-inclusive approach among students. Unexpectedly, students began to reflect far more on their own socio-cultural biases. Moreover, the results showed the positive development of students inclusive teaching strategies considering pupils' individual needs, socio-economical capital and diverse social background.
Anotace česky
Prezentovaný výzkum představuje na základě analýzy psaných studentských reflexí (N=1564), 20 kvalitativních hloubkových rozhovorů a 10 ohniskových skupin, sociální inkluzi v kurikulu učitelství. Data byla analyzována za pomoci situační analýzy (Clarke, 2019). Výsledky výzkumu ukazují změnu hodnot studentů učitelství, kteří mají přímou zkušenost s doučováním v sociálně znevýhodněných rodinách. Studenti reflektovali diverzitu jako zdroj obohacení. Studenti zároveň reflektovali vlastní prekoncepty ohledně sociálního znevýhodnění, které byly často stereotypní.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 11:37