KOPEČNÝ, Petr. Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika (Cluttering? Barrier or Opportunity! - Case Report). Listy klinické logopedie. Praha: Asociace klinických logopedů ČR, 2021, vol. 5, No 1, p. 10-15. ISSN 2570-6179. Available from: https://dx.doi.org/10.36833/lkl.2021.007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika
Name in Czech Breptavost? Překážka i příležitost! - kazuistika
Name (in English) Cluttering? Barrier or Opportunity! - Case Report
Authors KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Listy klinické logopedie, Praha, Asociace klinických logopedů ČR, 2021, 2570-6179.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00121840
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.36833/lkl.2021.007
Keywords in English cluttering; tumultus sermonis; fluency; tempo; speech and language therapy; structuring
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 2/2/2022 10:21.
Abstract
Příspěvek tematizuje problematiku narušené plynulosti řeči a zprostředkovává přístup k dívce s breptavostí. Tumultus sermonis se jako centrální porucha řeči může dotýkat celé osobnosti člověka i jeho okolí. Breptavost zasahuje komunikační cesty, může se stát bariérou v mezilidské interakci, a zároveň tedy příležitostí pro hledání možností podpory. Text nabízí pojetí logopedické intervence u dívky mladšího školního věku s ohledem na analýzu sémantických, syntaktických i fonetických projevů. Příspěvek ilustruje zacílení terapeutického procesu na oblast respirace, koncentrace pozornosti, strukturování výpovědi i práce s textem. V návaznosti na identifikovatelné obtíže kazuistika zachycuje význam spolupráce s dívkou i její matkou.
Abstract (in English)
The theme of the paper is the issue of fluency disorders, mediating the approach to a girl with cluttering. Cluttering, as a central speech disorder, can affect the entire personality of a person and his/her surroundings. Cluttering affects communication pathways, thus becoming a barrier to interpersonal interaction, and at the same time is an opportunity to explore support possibilities. The text offers the concept of Speech and Language Therapy in a girl of early school age, with regard to the analysis of semantic, syntactic and phonetic expressions. The paper illustrates the focus of the therapeutic process on the area of respiration, concentration of attention, structuring of speech and text work. Following identifiable difficulties, the case report captures the importance of cooperation with the girl and her mother.
Links
MUNI/A/1332/2019, interní kód MUName: Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 5/9/2024 04:50