POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě? (Post-socialist transformation of primary schools in the memories of teachers : how to ask to the changes in everyday life?). In VII. mezinárodní konference České asociace orální historie, 18.-19. února 2021, Praha. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?
Name (in English) Post-socialist transformation of primary schools in the memories of teachers : how to ask to the changes in everyday life?
Authors POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition VII. mezinárodní konference České asociace orální historie, 18.-19. února 2021, Praha, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Program konference
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00119028
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) post-socialistická transformace; orální historie; každodenní život; základní škola
Keywords in English post-socialist transformation; oral history; everyday life; primary school
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Monika Kellnerová, učo 430435. Changed: 11/4/2022 12:20.
Abstract
Cílem aktuálně řešeného projektu Post-socialistická transformace základních škol: procesy, příběhy, dilemata (GAČR, č. 20-11275S) je pochopení procesů změn vzdělávacího systému po roce 1989 v širších souvislostech a zachycení dopadů reforem školství na každodenní život základních škol. Pilířem výzkumu je tudíž archivní výzkum, ale zejména realizace orálně historických rozhovorů s učiteli i řediteli základních škol. Stěžejní výzvou je proto volba takových metodologických postupů, které umožní zaznamenat změny v běžném životě škol – např. v metodách výuky, materiálním zabezpečení a řízení škol či aplikací instrukcí nadřízených orgánů. V příspěvku budou představeny strategie vedení rozhovorů v rámci řešení aktuálního projektu a nastíněna specifika, která přinesla realizace výzkumu v období obtížné epidemiologické situace.
Abstract (in English)
Our project aims to understand processes of educational system changes after the year 1989 in the broader context and cover changes in primary schools' everyday life. The pillar of the project is archive research and conducting oral history interviews with teachers and principals. The general task is to choose methodological approaches, which will allow to evidence changes in everyday life – e.g., in teaching methods, material equipment of schools and school leading or application of instructions of superior authorities. The paper presents strategies of interviewing and specifics of realizing the research during the pandemic.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/7/2024 00:43