k 2021

Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?

POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Post-socialistická transformace základních škol ve vzpomínkách učitelů : Jak se ptát na změny v každodenním životě?

Name (in English)

Post-socialist transformation of primary schools in the memories of teachers : how to ask to the changes in everyday life?

Authors

POLOUČEK, Oto (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

VII. mezinárodní konference České asociace orální historie, 18.-19. února 2021, Praha, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00119028

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

post-socialistická transformace; orální historie; každodenní život; základní škola

Keywords in English

post-socialist transformation; oral history; everyday life; primary school

Tags

Změněno: 11/4/2022 12:20, Mgr. Monika Kellnerová

Abstract

V originále

Cílem aktuálně řešeného projektu Post-socialistická transformace základních škol: procesy, příběhy, dilemata (GAČR, č. 20-11275S) je pochopení procesů změn vzdělávacího systému po roce 1989 v širších souvislostech a zachycení dopadů reforem školství na každodenní život základních škol. Pilířem výzkumu je tudíž archivní výzkum, ale zejména realizace orálně historických rozhovorů s učiteli i řediteli základních škol. Stěžejní výzvou je proto volba takových metodologických postupů, které umožní zaznamenat změny v běžném životě škol – např. v metodách výuky, materiálním zabezpečení a řízení škol či aplikací instrukcí nadřízených orgánů. V příspěvku budou představeny strategie vedení rozhovorů v rámci řešení aktuálního projektu a nastíněna specifika, která přinesla realizace výzkumu v období obtížné epidemiologické situace.

In English

Our project aims to understand processes of educational system changes after the year 1989 in the broader context and cover changes in primary schools' everyday life. The pillar of the project is archive research and conducting oral history interviews with teachers and principals. The general task is to choose methodological approaches, which will allow to evidence changes in everyday life – e.g., in teaching methods, material equipment of schools and school leading or application of instructions of superior authorities. The paper presents strategies of interviewing and specifics of realizing the research during the pandemic.

Links

GA20-11275S, research and development project
Name: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation