k 2021

Moravian Anabaptists and Nobility in Tandem : Social and Economic Interaction

ŠTĚPÁNKOVÁ, Andrea

Basic information

Original name

Moravian Anabaptists and Nobility in Tandem : Social and Economic Interaction

Name in Czech

Moravští novokřtěnci a šlechta : sociální a ekonomická interakce

Edition

DoktorandInnen-Workshop - Neue Perspektiven des wissenschaftlichen Nachwuchses (Graz, Österreich, 24.–26. 6. 2021), 2021

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

novokřtěnci; šlechta; reformace; raný novověk; elity; lidé na okraji

Keywords in English

Anabaptists; nobility; reformation; early modern history; social elites; social outsiders

Tags

International impact
Změněno: 25/3/2022 09:27, Mgr. Hana Ambrožová

Abstract

V originále

This paper deals with the socio-economic interaction of the Anabaptists and Moravian nobility. The relationship seems to be advantageous for both sides. The Anabaprists were given asylum, they were safe and protected from the persecution. Nobility got new workforse and profil from skillful subjects who turned out to be specialists in many crafts and professions. And of course, resisting to the king's orders only strengthen the nobility's souvereignty and political prestige.

In Czech

Příspěvek pojednává o vzájemné sociální a ekonomické interakci novokřtěnců a moravské šlechty. Tento vztah byl oboustranně výhodný - zatímco novokřtěnci získali azyl a ochranu před pronásledováním, šlechta získala novou pracovní sílu na svých panstvích - mezi novokřtěnci byli navíc velmi schopní a specializovaní řemeslníci. Rezistence vůči protinovokřtěnským mandátům vydávaných panovníkem také posilovala pozici šlechty, její autonomii a politickou suverenitu.

Links

MUNI/A/1366/2020, interní kód MU
Name: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Acronym: Kulturní identita)
Investor: Masaryk University