TRAHORSCH, Petr a Petr KNECHT. Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie. Geografia Cassoviensis. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, roč. 15, č. 1, s. 56-70. ISSN 1337-6748. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Název česky Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Název anglicky Research on learning tasks in Geography textbooks: A review
Autoři TRAHORSCH, Petr (203 Česká republika) a Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Geografia Cassoviensis, Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, 1337-6748.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00121900
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04
UT WoS 000670488000004
Klíčová slova česky učební úlohy;učebnice geografie;taxonomie učebních úloh;přehledová studie
Klíčová slova anglicky learning task;Geography textbook;review study;taxonomy of learning tasks
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Změněno: 7. 1. 2022 14:37.
Anotace
Ačkoli učební úlohy patří mezi klíčové součásti učebnic zeměpisu, nejsou adekvátně řešeny ve výzkumu v Česku a na Slovensku. Cílem studie je popsat metodologické přístupy k analýze učebních úloh v učebnicích zeměpisu aplikovaných ve výzkumech psaných v angličtině a syntetizovat související výzkumná zjištění. Ke splnění cílů studie byla použita systematická přehledová studie. Po postupném výběru příslušných zdrojů bylo analyzováno 13 studií. Výsledky ukazují, z hlediska metodologie použité ve studiích převažují analýzy, které jsou zaměřeny na kategorizaci učebních úloh z hlediska jejich kognitivní náročnosti a z hlediska jejich potenciálu rozvíjet prostorové myšlení. Syntéza výsledků ukázala, že většina učebních úloh v učebnicích se vyznačuje nízkou kognitivní náročností nebo rozvojem nejnižších kategorií prostorového myšlení. Na základě výsledků výzkumu identifikujeme žádoucí směry výzkumu učebních úloh v učebnicích geografie a poskytujeme doporučení autorům a vydavatelům učebnic.
Anotace anglicky
Although learning tasks are among the key components of Geography textbooks, they are not adequately addressed in research in Czechia and Slovakia. The aim of this study is to describe methodological approaches to the analysis of learning tasks in Geography textbooks applied in textbooks written in English and to synthesize related research findings. A systematic review study was applied to fulfill the objectives of the study. After gradual selection of the relevant sources, 13 studies were analyzed. The results show that within the methodologies used in the studies predominate the analyses of learning tasks which are focused on the categorization of tasks in terms of their cognitive demands and in terms of their potential to develop spatial thinking. The synthesis of the results showed that most learning tasks in textbooks are characterized by low cognitive intensity or develop the lowest categories of spatial thinking. In the light of research findings, we identify the desired directions of research of learning tasks in textbooks of geography and provide recommendations for authors and publishers of textbooks.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 09:15