TRAHORSCH, Petr and Petr KNECHT. Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie (Research on learning tasks in Geography textbooks: A review). Geografia Cassoviensis. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, vol. 15, No 1, p. 56-70. ISSN 1337-6748. Available from: https://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Name in Czech Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Name (in English) Research on learning tasks in Geography textbooks: A review
Authors TRAHORSCH, Petr (203 Czech Republic) and Petr KNECHT (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Geografia Cassoviensis, Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2021, 1337-6748.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00121900
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04
UT WoS 000670488000004
Keywords (in Czech) učební úlohy;učebnice geografie;taxonomie učebních úloh;přehledová studie
Keywords in English learning task;Geography textbook;review study;taxonomy of learning tasks
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D., učo 53924. Changed: 7/1/2022 14:37.
Abstract
Ačkoli učební úlohy patří mezi klíčové součásti učebnic zeměpisu, nejsou adekvátně řešeny ve výzkumu v Česku a na Slovensku. Cílem studie je popsat metodologické přístupy k analýze učebních úloh v učebnicích zeměpisu aplikovaných ve výzkumech psaných v angličtině a syntetizovat související výzkumná zjištění. Ke splnění cílů studie byla použita systematická přehledová studie. Po postupném výběru příslušných zdrojů bylo analyzováno 13 studií. Výsledky ukazují, z hlediska metodologie použité ve studiích převažují analýzy, které jsou zaměřeny na kategorizaci učebních úloh z hlediska jejich kognitivní náročnosti a z hlediska jejich potenciálu rozvíjet prostorové myšlení. Syntéza výsledků ukázala, že většina učebních úloh v učebnicích se vyznačuje nízkou kognitivní náročností nebo rozvojem nejnižších kategorií prostorového myšlení. Na základě výsledků výzkumu identifikujeme žádoucí směry výzkumu učebních úloh v učebnicích geografie a poskytujeme doporučení autorům a vydavatelům učebnic.
Abstract (in English)
Although learning tasks are among the key components of Geography textbooks, they are not adequately addressed in research in Czechia and Slovakia. The aim of this study is to describe methodological approaches to the analysis of learning tasks in Geography textbooks applied in textbooks written in English and to synthesize related research findings. A systematic review study was applied to fulfill the objectives of the study. After gradual selection of the relevant sources, 13 studies were analyzed. The results show that within the methodologies used in the studies predominate the analyses of learning tasks which are focused on the categorization of tasks in terms of their cognitive demands and in terms of their potential to develop spatial thinking. The synthesis of the results showed that most learning tasks in textbooks are characterized by low cognitive intensity or develop the lowest categories of spatial thinking. In the light of research findings, we identify the desired directions of research of learning tasks in textbooks of geography and provide recommendations for authors and publishers of textbooks.
PrintDisplayed: 11/10/2024 11:55