J 2021

Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.

BUDÍNOVÁ, Irena and Tomáš JANÍK

Basic information

Original name

Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.

Name in Czech

Děti se sníženou kognitivní efektivitou a sčítání přirozených čísel v oboru do 20. Případová studie.

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, Maribor, University of Maribor Press, 2021, 1855-4431

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovenia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/21:00119052

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

výuka sčítání; děti se učebními obtížemi v matematice; kognitivní efektivita; přirozená čísla; aditivní triáda; případová studie

Keywords in English

learning addition; pupils with learning difficulties in mathematics; cognitive efficiency; natural numbers; additive triad; case study

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/2/2022 11:17, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The study deals with teaching and learning the addition of natural numbers up to 20 in the first two years of primary school. The first part presents the theoretical background for addition of natural numbers, the procedural and conceptual approach to addition, and the theory of the additive triad. The causes of the difficulties some children have with the field of the addition of natural numbers are outlined, and the issue of reduced cognitive efficiency is briefly introduced as one of the causes. The second part of the study presents a case study of a girl (7 years old) who experienced difficulty in learning addition. The approaches to and results of remedial tutoring completed by the girl are described. In the discussion, the issue of the addition of natural numbers is incorporated into a broader pedagogical context.

In Czech

Příspěvek se zabývá problematikou výuky sčítání přirozených čísel s přechodem přes základ 10 v prvních dvou letech školní docházky. V první části textu je představen teoretický základ sčítání přirozených čísel, procedurální a konceptuální pojetí operace sčítání, teorie aditivní triády. Jsou nastíněny příčiny obtíží některých dětí s učivem sčítání přirozených čísel. Stručně je načrtnuta problematika snížené kognitivní efektivity jako jedna z příčin problémů s pochopením a osvojením si sčítání. Druhá část je věnována případové studii, která byla provedena se žákyní 2. ročníku, která měla potíže při učení se sčítání. Jsou představeny přístupy a výsledky doučování, které dívka absolvovala. V závěrečné diskusi je problematika začleněna do širších pedagogických souvislostí.

Links

GA20-13038S, research and development project
Name: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning