PANČOCHA, Karel and Kateřina CHRAPKOVÁ. Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra (Using applied behavior analysis intervention in children with autism spectrum disorder). In 28. konference Duševní zdraví mládeže. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra
Name in Czech Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra
Name (in English) Using applied behavior analysis intervention in children with autism spectrum disorder
Authors PANČOCHA, Karel and Kateřina CHRAPKOVÁ.
Edition 28. konference Duševní zdraví mládeže, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Program konference
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Časná intenzivní behaviorální intervence; aplikovaná behaviorální analýza; poruchy autistického spektra; kazuistika
Keywords in English Early intensive behavior intervention; applied behavior analysis; autism spectrum disorder; case study
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc., učo 42604. Changed: 15/7/2021 10:12.
Abstract
Mezi doporučené postupy psychiatrické péče Psychiatrické společnosti ČLS JEP u autismu patří intervence založené na aplikované behaviorální analýze (ABA) (1). Komprehenzivní behaviorální programy mohou zmírnit jádrové́ symptomy autismu, a tím zlepšit kvalitu života pacienta a celé jeho rodiny (2). Laická veřejnost i někteří odborníci vnímají ABA jako „jednu z metod“ terapie autismu. Jak ovšem uvádí např. Keenan a Dillenburger (3), jedná se o tzv. „kategorizační chybu“ (category mistake) k níž dochází, když se s předmětem či pojmem patřícím do jedné kategorie zachází tak, jako by patřil do kategorie jiného typu (4). Aplikovaná behaviorální analýza je ve skutečnosti samostatnou vědní disciplínou, ze které vychází řada programů, metod a technik, které jsou prakticky využitelné v mnoha oblastech lidské činnosti, mimo jiné při intervencích u PAS. Aplikovanou behaviorální analýzu proto nelze zařadit mezi dílčí edukační nebo intervenční programy, jako je např. TEACCH program nebo Early Start Denver Model. Současná aplikovaná behaviorální analýza přináší do praxe desítky na důkazech založených postupů pro tvorbu nových dovedností a systematickou redukci problémového chování u dětí s neurovývojovými poruchami. Klíčovou roli v intervenci hrají věk dítěte při zahájení intervence, celková časová dotace, intenzivní spolupráce a zapojení rodiny dítěte, integrita postupů a odbornost personálu. Dostupnost profesionálních behaviorálně analytických služeb je však v České republice aktuálně velice omezená a počet osob indikovatelných k intervenci mnohonásobně převyšuje možnosti odborníků (5). Tento příspěvek přináší základní informace o aplikované behaviorální analýze jako vědní disciplíně, možnostech využití ABA programů při behaviorálních intervencích u dětí s PAS a zaměřuje se specificky na možnosti podpory rozvoje komunikace – verbálního chování a sociálních dovedností. Představena bude video kazuistika dítěte, kterému je poskytována komplexní raná intenzivní behaviorální intervence (EIBI) vedená behaviorálním analytikem – nelékařským zdravotnickým pracovníkem.
Abstract (in English)
The psychiatric care guidelines for autism treatment of the Psychiatric Society of the Czech Psychiatric Association include interventions based on applied behavior analysis (ABA) (1). Comprehensive behavioral programs can alleviate the core symptoms of autism and thus improve the quality of life of the patient and his/her family (2). The lay public and some professionals view ABA as "one method" of treating autism. However, as Keenan and Dillenburger (3) pointed out, it is a 'category error' that occurs when an object or concept belonging to one category is treated as if it belongs to another (4). In fact, applied behavior analysis is a discipline in its own right, from which a number of programs, methods and techniques have been developed that are of practical use in many areas of human activity, including interventions for ASD. Therefore, applied behavior analysis cannot be categorized as a subset of educational or intervention programs such as the TEACCH program or the Early Start Denver Model. Current applied behavior analysis brings to practice dozens of evidence-based practices for the development of new skills and systematic reduction of problem behaviors in children with neurodevelopmental disorders. The age of the child at the start of the intervention, the overall time commitment, the intensive collaboration and involvement of the child's family, the integrity of the procedures, and the expertise of the staff play a key role in the intervention. However, the availability of professional behavioral analytic services is currently very limited in the Czech Republic and the number of persons indicated for intervention exceeds the capacity of professionals (5). This paper provides basic information about applied behavior analysis as a scientific discipline, the possibilities of using ABA programs in behavioral interventions for children with ASD and focuses specifically on the possibilities of supporting the development of communication - verbal behavior and social skills. A video case study of a child receiving a comprehensive early intensive behavioral intervention (EIBI) led by a behavior analyst - an allied health professional - will be presented.
PrintDisplayed: 28/4/2024 10:44