k 2021

CLIL (Content and Language Integrated Learning) pro studenty učitelství na PřF: "scaffolding" v přípravě hodiny

KUBRICKÁ, Jana

Basic information

Original name

CLIL (Content and Language Integrated Learning) pro studenty učitelství na PřF: "scaffolding" v přípravě hodiny

Name (in English)

CLIL (Content and Language Integrated Learning) for student teachers at the Faculty of Science: "scaffolding" in lesson planning

Authors

KUBRICKÁ, Jana

Edition

DidSci+ 2021, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Language Centre

Keywords in English

CLIL; scaffolding; teacher training
Změněno: 13/4/2022 15:20, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

V této prezentaci autorka představuje koncepci výuky metody CLIL (Content and Language Integrated Learning) ve specializovaném kurzu anglického jazyka pro studenty učitelství na Přírodovědecké fakultě Masarykovy university. Zabývá se didaktickými aspekty metody, které jsou přenositelné mimo výuku CLIL a přínosné pro budoucí učitele všech předmětů, konkrétně tzv. scaffoldingem, tedy podpůrným strategiím, které vedou žáka k zvládnutí stále náročnějších úkolů. Na závěr shrnuje hlavní náměty a komentáře studentů z dotazníkové zpětné vazby, ze které vyplývá, že studenti se při přípravě svého mikrovyučování nejvíce potýkají právě se strukturováním hodiny a volbou vhodných aktivit.

In English

In this presentation the author introduces the conception of teaching CLIL (Content and Language Integrated Learning) in a specialised English course for student teachers at the Faculty of Science Masaryk University. She deals with the methodological aspects of the approach which are transferrable beyond CLIL and beneficial to future teachers of any subject. Specifically, she discusses scaffolding, i.e. the supporting strategies guiding a pupil through increasingly more challenging tasks. In the last part of the presentation, the author summarises the main points and comments from a survey which imply that students mainly struggle with structuring their lessons and the choice of suitable activities for their teaching.
Displayed: 4/11/2024 14:48