“V bezprecedentní situaci”: Postižení v krizi a ve virtuálním světě - jak/proč na ně (ne)zapomenout
TÓTHOVÁ, Lenka, Tomáš VARGA and Boris JANČA. “V bezprecedentní situaci”: Postižení v krizi a ve virtuálním světě - jak/proč na ně (ne)zapomenout (In an unprecedented situation: Crisis situation, virtual environment challenges and persons with disabilities). In Czeducon 2021. 2021. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | “V bezprecedentní situaci”: Postižení v krizi a ve virtuálním světě - jak/proč na ně (ne)zapomenout |
Name in Czech | “V bezprecedentní situaci”: Postižení v krizi a ve virtuálním světě - jak/proč na ně (ne)zapomenout |
Name (in English) | In an unprecedented situation: Crisis situation, virtual environment challenges and persons with disabilities |
Authors | TÓTHOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš VARGA (703 Slovakia, belonging to the institution) and Boris JANČA (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Czeducon 2021, 2021. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50302 Education, special |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14750/21:00121937 |
Organization unit | Support Centre for Students with Special Needs |
Keywords (in Czech) | přístupnost; Universal Learning Design; specifické potřeby; terciární vzdělávání |
Keywords in English | accessibility; Universal Learning Design; special needs; post-secondary education |
Changed by | Changed by: Mgr. et Mgr. Lenka Tóthová, Ph.D., učo 133415. Changed: 16/7/2021 12:02. |
Abstract |
---|
V krizových situacích, jako je ta stávající, se univerzity snaží nastavit základní fungování. Menšinové potřeby tak mnohdy ustupují do pozadí více než obvykle. Bezprecedentní situace však nesmí být výmluvou pro opomíjení potřeb např. osob s postižením – naopak, specifické situace kladou ještě větší nároky na přístupnost instituce. Příspěvek rekapituluje a zobecňuje zkušenosti z jarního semestru 2020 a akademického roku 2020/2021 na Masarykově univerzitě. Zaměřuje se zejména na zajišťování univerzálního designu a individuálního servisu studentům s postižením včetně studentů zahraničních. Přináší i poznatky plynoucí z neplánované realizace velkého množství výuky ve virtuálním prostředí. |
Abstract (in English) |
---|
In crisis situations such as the current one, universities attempt to ensure their basic functioning, yet the needs of minorities may recede into the background as a result. However, dealing with unprecedented situations must not be an excuse for ignoring the needs of these groups, in this case persons with disabilities. On the contrary, specific situations such as this one place even greater demands on the accessibility of each institution. This paper summarises and draws general conclusions from the experience gained during the Spring 2021 semester at Masaryk University. It mainly focuses on universal design and individual service provision to students with special needs at Masaryk University, including exchange students. It also discusses knowledge resulting from the unplanned implementation of a large amount of teaching in a virtual environment. |
PrintDisplayed: 5/10/2024 20:15