J 2021

Akademický kapitalismus v plenkách : Potenciál a limity podnikatelské činnosti vysokých škol v českých zemích 1900-1939

FASORA, Lukáš

Basic information

Original name

Akademický kapitalismus v plenkách : Potenciál a limity podnikatelské činnosti vysokých škol v českých zemích 1900-1939

Name (in English)

Academic capitalism in its infancy : Potencial and limits of business activities of universities in the Bohemina Lands 1900-1939

Authors

FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Hospodářské dějiny - Economic History, Praha, Společnost pro hospodářské a sociální dějiny ČR, 2021, 0231-7540

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/21:00119082

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

akademický kapitalismus; české země; 1900-1939

Keywords in English

Academic capitalism; Czech lands; 1900-1939

Tags

Změněno: 17/3/2022 13:55, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se zabývá prvními pokusy o reformu ekonomických aspektů fungování univerzit v rámci tzv. humboldtovské koncepce. Poukazuje na pruské vzory, hlavně dílo Friedricha Althoffa, a hledá jeho protějšek v Rakousku a Československu. Předkládá motivace a argumenty kritiků práce vysokých škol z akademického prostředí, z politického vedení státu i z průmyslových kruhů a armády. Politická reprezentace prosadila ve sledovaném období jen velmi málo plošných nástrojů pro zvýšení efektivity práce vysokých škol, spíše vzniklo několik osamocených projektů, z nichž některé dosáhly ekonomické soběstačnosti.

In English

The text deals with the fi rst attempts to reform the economic aspects of the functioning of universities within the so-called Humboldtian concept. He points to Prussian patterns and in the work of Friedrich Althoff and seeks his counterpart in Austria and Czechoslovakia. It presents the motivations and arguments of critics from the academic environment, from the political leadership of the state as well as from industrial circles and the army. Political representation enforced very little of the area tools for increasing the work efficiency of universities in the period under review, rather several lonely projects were created, some of which achieved economic self-sufficiency.

Links

GA19-01035S, research and development project
Name: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Acronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Czech Science Foundation