Detailed Information on Publication Record
2021
Akademický kapitalismus v plenkách : Potenciál a limity podnikatelské činnosti vysokých škol v českých zemích 1900-1939
FASORA, LukášBasic information
Original name
Akademický kapitalismus v plenkách : Potenciál a limity podnikatelské činnosti vysokých škol v českých zemích 1900-1939
Name (in English)
Academic capitalism in its infancy : Potencial and limits of business activities of universities in the Bohemina Lands 1900-1939
Authors
FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Hospodářské dějiny - Economic History, Praha, Společnost pro hospodářské a sociální dějiny ČR, 2021, 0231-7540
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/21:00119082
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
akademický kapitalismus; české země; 1900-1939
Keywords in English
Academic capitalism; Czech lands; 1900-1939
Tags
Změněno: 17/3/2022 13:55, prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
V originále
Text se zabývá prvními pokusy o reformu ekonomických aspektů fungování univerzit v rámci tzv. humboldtovské koncepce. Poukazuje na pruské vzory, hlavně dílo Friedricha Althoffa, a hledá jeho protějšek v Rakousku a Československu. Předkládá motivace a argumenty kritiků práce vysokých škol z akademického prostředí, z politického vedení státu i z průmyslových kruhů a armády. Politická reprezentace prosadila ve sledovaném období jen velmi málo plošných nástrojů pro zvýšení efektivity práce vysokých škol, spíše vzniklo několik osamocených projektů, z nichž některé dosáhly ekonomické soběstačnosti.
In English
The text deals with the fi rst attempts to reform the economic aspects of the functioning of universities within the so-called Humboldtian concept. He points to Prussian patterns and in the work of Friedrich Althoff and seeks his counterpart in Austria and Czechoslovakia. It presents the motivations and arguments of critics from the academic environment, from the political leadership of the state as well as from industrial circles and the army. Political representation enforced very little of the area tools for increasing the work efficiency of universities in the period under review, rather several lonely projects were created, some of which achieved economic self-sufficiency.
Links
GA19-01035S, research and development project |
|