ZSÓFIA, Bárczi, Gallik JÁN, Hlavinová DOMINIKA and Tkáč-Zabáková LENKA. Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 112 pp. ISBN 978-80-210-9764-3. 2020.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology
Name (in English) Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology
Authors ZSÓFIA, Bárczi, Gallik JÁN, Hlavinová DOMINIKA and Tkáč-Zabáková LENKA.
Edition 1. vyd. Brno, 112 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-9764-3
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 22/7/2021 11:14.
Abstract
Vliv a význam náboženství a křesťanské tradice ve specifické kulturně-geografické konstrukci střední Evropy se stal významným impulsem pro tvorbu národních (sebe)obrazů. Tato kniha se zamýšlí nad duchovně a nábožensky orientovanými literárními aktivitami, které byly rovněž využity jako prostředek kulturní homogenizace a kulturní diverzifikace. Ve snaze přitáhnout pozornost veřejnosti k možnostem různých pohledů na literární obrazy, klišé, národní symboly či mýty používají autoři nástroje srovnávací imagologie. Zohledňují různé významné neliterární okolnosti a rozšiřují diskurz analýzou kulturních obrazů křesťanské tradice právě jako prostředku kulturní a národní (sebe)identifikace. Publikace tak přispívá k mezikulturnímu dialogu a stává se cenným vstupem do probíhající diskuse o významu literární tvorby autorů spojených s nábožensko-duchovními hodnotami z hlediska vytváření (vlastního) kulturního obrazu.
Abstract (in English)
The influence and importance of religion and Christian tradition in the specific cultural-geographical construction of Central Europe has become a significant impetus for the formation of national (self-) images. This book provides a reflection on spiritually and religiously oriented literary activities which have been used as a means of cultural homogenisation and cultural diversification. In an effort to draw public attention to the different ways of looking at literary images, clichés, national symbols and myths, the authors use the tools of comparative imagology. They take into account various significant non-literary circumstances and expand the discourse by analysis of cultural images of the Christian tradition as a means of cultural and national (self-)identification. Thus, the book contributes to an intercultural dialogue and offers valuable insights in the ongoing debate on the importance of the literary production of authors associated with religious-spiritual values in terms of creating (one’s) own cultural image.
PrintDisplayed: 29/3/2024 10:36