STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 206 s. ISBN 978-80-210-9746-9. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9746-2020. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání
Název anglicky Let Art Change You. Art activities and their contribution to preprimary education
Autoři STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ a Magda STROUHALOVÁ.
Vydání 1., elektronické vyd. Brno, 206 s. 2020.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Databáze Národní knihovny ČR
ISBN 978-80-210-9746-9
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9746-2020
Klíčová slova česky předškolní vzdělávání; kurikulární dokument (RVP PV); dětský výtvarný projev; tvořivost; hra; experiment; umění; kultura
Klíčová slova anglicky pre-school education; curriculum document (FEP PE); child´s art expression; creativity; game; experiment; art; culture
Štítky Munipress
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Změněno: 30. 7. 2021 09:30.
Anotace
Odborná publikace představuje výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání v kontextu jeho historického vývoje. Vymezuje specifika dětského výtvarného projevu jako východiska diferenciace nabídky výtvarných činností. Definuje nejdůležitější principy výtvarných činností, které umožní realizaci aktuálních cílů předškolního vzdělávání. Představuje vybrané inovativní intervence jako možnosti zkvalitnění praxe předškolního vzdělávání prostřednictvím tvořivých aktivit. V roce 2018–2020 byl realizován v návaznosti na specifický výzkum na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně kvalitativní výzkum, který poskytnul informace o obsahu výtvarných činností v mateřských školách a ukázal, jaký význam jim učitelé přikládají. Výzkum také odhalil, zda je nabídka výtvarných činností v souladu se záměry danými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a zda jsou respektována vývojová specifika dítěte včetně jeho výtvarného projevu. Dále bylo zjištěno, jak jsou v rámci nabídky výtvarných činností využívány podněty z oblastí umění a kultury. Výsledky výzkumného šetření se staly podnětem pro intervence do pedagogické praxe a realizaci akčního výzkumu, který ověřoval jejich účinnost a funkčnost. Dílčí výstupy se promítly do obsahu jednotlivých kapitol předkládané odborné publikace.
Anotace anglicky
The publication will present art activities in pre-school education in the context of its historical development. It defines the specifics of children art expression as a starting point for differentiation of the offer of art activities. It also defines the most important principles of art activities that enable realization of the current goals of pre-school education. It introduces selected innovative interventions as possibilities of improving the quality of preschool education practice through creative activities. In 2018–2020, in connection with specific research at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno, qualitative research was carried out, which provided information on the content of art activities in kindergartens and showed the importance that teachers attach to them. The research also revealed whether the offer of art activities is in accordance with the intentions given by the Framework Educational Program for Preschool Education and whether the developmental specifics of the child, including his artistic expression, are respected. It was also found out how stimuli from the fields of art and culture are used in the offer of artistic activities. The results of the research survey became the impetus for interventions in pedagogical practice and the implementation of action research, which verified their effectiveness and functionality. Partial outputs were reflected in the content of individual chapters of the presented professional publication.
Návaznosti
MUNI/A/1190/2019, interní kód MUNázev: Provoz umění a výtvarná výchova
Investor: Masarykova univerzita, Provoz umění a výtvarná výchova, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 01:23