KROUPA, Jiří. Umělecká monografie, návrat k autorovi a indole Carla Lodoliho (Art monograph, return to author and indole by Carl Lodoli). In Autor, jeho prostředí a umělecké dílo. K možnostem umělecké biografie v současnosti In: His Artibus. II. Bienále Centra pro studium raného novověku. 27-28. 5. 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Umělecká monografie, návrat k autorovi a indole Carla Lodoliho
Name (in English) Art monograph, return to author and indole by Carl Lodoli
Authors KROUPA, Jiří.
Edition Autor, jeho prostředí a umělecké dílo. K možnostem umělecké biografie v současnosti In: His Artibus. II. Bienále Centra pro studium raného novověku. 27-28. 5. 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Umělecká monografie; funkce autora
Keywords in English Art monograph; function of authors
Changed by Changed by: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Changed: 29/7/2021 17:42.
Abstract
Příspěvek je koncipován jako uvedení do jednání konference o možnostech, jak psát biografii o umělci v současnosti. Nejprve je podán stručný přehled různých způsobu uměleckohistorického psaní o „životě a díle umělce“. Po diskusi o roli autora v 60. letech 20. století můžeme dnes ideálně typicky zjistit asi čtyři základní pozice, v nichž se autor uměleckého díla může nacházet: (a) Životopisná monografie je průzkumem vývojového místa a vývojové úlohy jediného tvůrce, to je: musí se stát dialogem mezi empirickým poznáním tvůrce a jeho díla a současně syntetickým prozkoumáním jeho místa a úlohy v dějinách; (b) Zkoumání historické role umělce zohledňuje jeho jedinečné osobnostní ukotvení i sociologické ukotvení současně; (c) Funkce autora je vložena do specifického řádu diskursu, který ji umožňuje; (d) Tvůrce je součástí různých okolností, jež tvoří kontext při vznikání uměleckých děl. Při výzkumu uměleckého díla nás proto zajímá jeho intence /na níž se podílí i tvůrce/ a porozumění uměleckého díla. V této souvislosti autor upozorňuje na termín „perigrafie“ osvícenského učence Carla Lodoliho z Benátek, v němž nalezneme možnou interakci dílčích zkoumání různých okolností vzniku uměleckých děl v rámci životopisné monografie.
Abstract (in English)
The paper is conceived as an introduction to a conference on the possibilities of writing a biography about the artist today. First, a brief overview of various ways of art history writing about "the life and work of the artist" is given. After discussing the role of the author in the 1960s, we can ideally typically identify about four basic positions in which the author of a work of art can find himself: (a) to become a dialogue between the empirical knowledge of the creator and his work and at the same time a synthetic exploration of his place and role in history; (b) Exploring the historical role of the artist takes into account his unique personal anchorage and sociological anchorage at the same time; (c) The function of the author is inserted into the specific order of discourse which enables it; (d) The creator is part of the various circumstances that form the context in the creation of works of art. When researching a work of art, we are therefore interested in its intention (in which the creator also participates) and the understanding of the work of art. In this context, the author draws attention to the term "perigraphy" of the Enlightenment scholar Carl Lodoli from Venice, in which we find a possible interaction of partial researches of various circumstances of the creation of works of art within a biographical monograph.
PrintDisplayed: 21/6/2024 17:38