KROUPA, Jiří. Vzdušný balón, koule a zážitek prostoru (filmová prezentace) (Air balloon, sphere and space experience (a presentation in film)). In Cyklus přednášek R´N´B (Centrum pro studium raného novověku, Seminář dějin umění, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdušný balón, koule a zážitek prostoru (filmová prezentace)
Name (in English) Air balloon, sphere and space experience (a presentation in film)
Authors KROUPA, Jiří.
Edition Cyklus přednášek R´N´B (Centrum pro studium raného novověku, Seminář dějin umění, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60400 6.4 Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Vzdušný balón; umění doby osvícenství, architektonický prostor
Keywords in English Air balloon; art of the Enlightenment; architectural space
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 12/3/2022 07:51.
Abstract
Roku 1783 vytvořil architekt vévody Alberta Sasko-Těšínského Charles de Wailly projekt pomníku na oslavu vzletu prvního balónu naplněného vodíkem, jenž je jako pozoruhodná a značně kvalitní kresba uchován ve sbírkách vídeňské Albertiny. Pozdně osvícenské nadšení z pokroku věd v nekonečném prostoru a s tím spojeného zdokonalení lidstva se v téže době ovšem stejně tak projevilo v malířství a v pozdně barokních římských slavnostech. V téže době de Wailly spolu s dalšími vizionářskými architekty tematizoval v architektuře obraz koule jako součásti slunečního systému. Vzdušný balon i koule se nyní staly symboly nového zážitku z měřitelnosti prostoru a není divu, že jejich metaforu nalezneme i ve středoevropské reálné architektuře na přelomu 18. a 19. století. Byl „nastolen nový režim senzibility, která se už nechce spoléhat na násobení dojmů, ale na jednotu velké duchovní intuice“ (Jean Starobinski).
Abstract (in English)
In 1783, the architect of Albert of Saxony, Duke of Teschen, Charles de Wailly, created the project of a monument to celebrate the take-off of the first balloon filled with hydrogen, which is preserved in the collections of the Vienna Albertina as a remarkable and high-quality drawing. At the same time, however, the late Enlightenment enthusiasm for the progress of science in infinite space and the associated improvement of humanity was equally reflected in painting and in late Baroque Roman festivities. At the same time, de Wailly, along with other visionary architects, thematized the image of the sphere in architecture as part of the solar system. The balloon and the sphere have now become symbols of a new experience of measurability of space, and it is no wonder that their metaphor can be found in Central European real architecture at the turn of the 18th and 19th centuries. "A new regime of sensibility has been established, which no longer wants to rely on the multiplication of impressions, but on the unity of great spiritual intuition" (Jean Starobinski).
Links
MUNI/A/1468/2020, interní kód MUName: Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě (Acronym: Materiál a materialita)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 13/5/2024 00:23