Detailed Information on Publication Record
2021
Květy odkvétají a stromy zůstávají stát. Max Dvořák, jeho myšlení a zrod raně středověkého umění
KROUPA, JiříBasic information
Original name
Květy odkvétají a stromy zůstávají stát. Max Dvořák, jeho myšlení a zrod raně středověkého umění
Name (in English)
The flowers bloom and the tree remains standing. Max Dvořák, his thinking and the birth of early medieval art
Authors
Edition
Cyklus StředověC JinaX (Centrum pro výzkum raně středověkého umění, Seminář dějin umění, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita), 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60400 6.4 Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Max Dvořák; raně středověké umění
Keywords in English
Max Dvořák; early medieval art
Změněno: 12/3/2022 07:50, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
V letošním roce vzpomínáme výročí smrti Maxe Dvořáka, historika umění – příslušníka Vídeňské školy dějin umění. Jeho podivuhodně otevřené uměleckohistorické myšlení poměrně hodně inspirovalo také původní pojetí výuky dějin umění v Brně. Nebylo totiž nijak statické, ale naopak se postupně proměňovalo tak, aby bylo možné vždy znovu a jinak porozumět uměleckým dílům a jejich duchovnímu obsahu. Připomeneme si jej proto prostřednictvím jeho některých textů o raně středověkém umění: (a) Max Dvořák a Vídeňská škola dějin umění; (b) Max Dvořák a jeho pojetí kontinuity a diskontinuity pozdně římského a raně středověkého umění; (c) Max Dvořák: od duchovního obsahu k prorocké fantazii.
In English
This year we commemorate the anniversary of the death of Max Dvořák, an art historian - a member of the Vienna School of Art History. The original concept of teaching art history in Brno was also inspired by his wonderfully open art-historical thinking. It was not static in any way, but on the contrary, it gradually changed so that it was possible to understand the works of art and their spiritual content over and over again. We will therefore commemorate it through some of his texts on early medieval art: (a) Max Dvořák and the Vienna School of Art History; (b) Max Dvořák and his conception of continuity and discontinuity of late Roman and early medieval art; (c) Max Dvořák: from spiritual content to prophetic fantasy.
Links
MUNI/A/1468/2020, interní kód MU |
|