V originále
Publikace se zabývá problematikou, kterou nelze v České republice označit za klasickou, ale v době klimatických změn a nutnosti přechodu k bezemisní dopravě a udržitelnému vývoji společnosti za zcela stěžejní. Monografie rámcově představuje unijní (a související národní) právní úpravu typového schvalování nových vozidel se zaměřením na zkušební cykly WLTP a RDE. Publikace analyzuje emisní normy Euro, které definují mezní limity pro znečišťující látky emitované vozidly, a zároveň analyzuje unijní právní úpravu emisí CO2 z nových vozidel. Pro rozvoj bezemisní dopravy je zásadní dostatečná infrastruktura (př. dobíjecí stanice) a z tohoto důvodu je rozebírána předmětná právní úprava týkající se infrastruktury pro alternativní paliva, ale i vybraných alternativních paliv. Monografie se taktéž zabývá konkrétními nástroji právní regulace (přímými i nepřímými), jejichž využití by mohlo dopomoci k rozvoji bezemisní dopravy a zároveň zlepšení kvality vnějšího ovzduší, a to zejména ve městech. V rámci nepřímých nástrojů je analyzována státní podpora a další finanční pobídky, jejichž cílem je podpořit rozvoj bezemisní dopravy. Analyzované přímé nástroje právní regulace zahrnují programy zlepšování kvality ovzduší, akční plány a nízkoemisní zóny, které jsou komparovány s německou právní úpravou. Tyto nástroje jsou analyzovány zejména s ohledem na jejich roli, již mohou sehrát při rozvoji alternativní infrastruktury a alternativních vozidel.
Anglicky
The publication focuses on a topic that cannot be described as a traditional legal topic in the Czech Republic. Nevertheless, in times of climate change and the general need to shift to zero-emission transportation and sustainable development, this topic is very much needed. The publication provides a general framework of type approval legislation of new vehicles in the EU and national legal system, emphasizing test cycles such as WLTP and RDE. The publication analyses Euro emission norms which define thresholds for polluting substances from exhaust fumes, and at the same time analyses Union legal regulation of CO2 emissions from new vehicles. To fully develop zero-emission transportation, it is necessary to have sufficient corresponding infrastructure (e.g., charging stations). This publication focuses on legislation concerning alternative infrastructure and selected alternative fuels. It also analyses specific legal instruments (direct and indirect), which could be used as tools for developing zero-emission transportation and improving air quality, especially in urban areas. State aid and other financial incentives that can promote zero-emission transport development are analysed within indirect legal instruments. Direct legal instruments such as air quality plans, action plans, and low emission zones (which are also compared to their German counterparts) are also analysed. These instruments are analysed with respect to their role in the development of alternative infrastructure and alternative vehicles.