DUPALOVÁ, Zuzana. Matthesonovo libreto k opeře Boris Godunov v kontextu lžidimitrijovských dramatických děl (Libretto of Boris Goudenow by Mattheson in the Context of the Pseudo-Demetrius Dramatic Works). In 3. mezinárodní hudebněvědná doktorandská konference. Prezentace výzkumu v oblasti hudby od středověku do roku ca. 1830. 2. 9. 2021, Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Matthesonovo libreto k opeře Boris Godunov v kontextu lžidimitrijovských dramatických děl
Name (in English) Libretto of Boris Goudenow by Mattheson in the Context of the Pseudo-Demetrius Dramatic Works
Authors DUPALOVÁ, Zuzana.
Edition 3. mezinárodní hudebněvědná doktorandská konference. Prezentace výzkumu v oblasti hudby od středověku do roku ca. 1830. 2. 9. 2021, Brno. 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60403 Performing arts studies
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Johann Mattheson; Boris Goudenow; lžidimitrijovská díla
Keywords in English Johann Mattheson; Boris Goudenow; Pseudo-Demetrius works
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 19/4/2022 13:07.
Abstract
Opera Boris Goudenow (1710) německého skladatele a teoretika Johanna Matthesona představuje jedno z mnoha lžidimitrijovských děl evropské literární a hudební historie, tedy děl zobrazujících události ruských dějin, které na trůn přivedly prvního tamního samozvance Lžidimitrije I. Ač nejvíce jich vzniklo v 19. století, kdy Modest P. Musorgskij napsal i o poznání známější operu o caru Borisovi, první dramatická díla s postavou Borise a Lžidimitrije I. se objevila už několik let po smrti obou panovníků. Srovnání těchto literárních plodů napsaných přibližně do konce doby baroka a porovnání popisu obou carů v nich pak ukazuje poměrně důležitou roli převládajícího náboženství autorovy domoviny a jeho souvislost s prameny, které literáti využívali. Libreto Borise Goudenowa, které si Mattheson napsal sám, v tomto směru nepředstavuje výjimku.
Abstract (in English)
The opera Boris Goudenow (1710) by the German composer and theorist Johann Mattheson is one of the many Pseudo-Demetrius works of European literary and musical history, i.e. works depicting the events of Russian history that brought Pseudo-Demetrius I, to the throne. Although most of them were written in the 19th century, the first dramatic works featuring Boris and Pseudo-Demetrius I appeared several years after the death of both rulers. A comparison of these works written around the end of the Baroque period and a comparison of the descriptions of the two tsars in them then shows the rather important role of the prevailing religion of the author's homeland and its connection with the sources used by the writers. Libretto of Boris Goudenow, which Mattheson wrote himself, is no exception.
Links
MUNI/A/1095/2020, interní kód MUName: Hudba a její paměť
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 29/6/2024 17:14