Detailed Information on Publication Record
2021
Pojďme se pobavit o écriture féminine: psaní těla vs. psaní z těla a slow thinking
ŠVACHOVÁ, RomanaBasic information
Original name
Pojďme se pobavit o écriture féminine: psaní těla vs. psaní z těla a slow thinking
Name (in English)
Let's talk écriture féminine: writing the body, writing from the body, and the slow thinking
Authors
ŠVACHOVÁ, Romana
Edition
Vědecká přednáška 22. 2. 2021 pro Literárněvědnou společnost, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
60205 Literary theory
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Helene Cixous; ecriture feminine; Clarice Lispector; pomalost, psaní (z) těla
Keywords in English
Helene Cixous; ecriture feminine; Clarice Lispector; writing (from) the body; slowness
Změněno: 20/12/2021 19:57, doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.
V originále
Přednáška se zabývala návrhem metodologické distinkce, kterou se z teoretického hlediska nabízí zavést pro koncept tzv. "psaní (z) těla", klíčovou oporu écriture féminine, jelikož jde o dvojí přístup, jak tělesno promítat do textu: motivicky a strukturálně. Strukturálním pojetím tělesna se pak rozumí, že výsledný text klade obecně důraz na procesualitu, využívá sebereflektivní strategie zohledňující vlastní genezi, problematizuje užití jazyka a může se uchylovat k postupům odsouvajícím význam, vykazuje tendenci k porušovaní linearity a směřuje naopak k cykličnosti. Tyto znaky pak přednáška dávala do souvislosti s konceptem tzv. slow thinking, tedy snaze o pečlivé, uvážlivé, popř. ambivalentní pojmenovávání a extrémní pozornosti k detailu jako strategiím cíleně užitým ke zpomalování tempa či vyprávěcího času zkoumaných experimentálních narativů.
In English
The lecture discussed a proposition of a methodological distinction that may be worthy to put into use when theorising the Cixous' concept of écriture féminine. In the lecture, the frames of "writing the body" and "writing from the body" were both introduced, the former defined as a tendency to use the body as an occurring motif that construes the body in the text as a sort of a canvas for life happening to it; the latter was described a creative method that can be traced in the structure of the text itself. Strategies as accenting procesuality, self-reflectivity revealing the text genesis, reflecting upon the (problematic, but necessary) process of using the language and tendency to postpone meaning-making, and nonlinearity were dealt with and connected with the context of so-called "slow thinking", a pursuit of careful, measured or ambivalent denoting, and extreme attention to detail as tools intentionally used for slowing down the narrative.
Links
MUNI/A/1385/2020, interní kód MU |
|