Detailed Information on Publication Record
2021
Motivace studentů při online výuce jako výzva pro učitele
ČERVENKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Motivace studentů při online výuce jako výzva pro učitele
Authors
Edition
Forlang, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
motivace, online výuka, výuka jazyků, cizí jazyky
Tags
International impact
Změněno: 6/9/2021 14:17, Mgr. Marie Červenková, Ph.D.
Abstract
V originále
Motivace je klíčovým faktorem procesu a výsledků učení obecně. Stejně tak hraje zásadní roli v učení se cizímu jazyku (Dörnyei : 2001, Gardner : 2010). V posledním roce došlo v důsledku pandemie k rozsáhlým změnám v průběhu výuky a vysokoškolští studenti jsou nuceni studovat distančním a online způsobem. Pro většinu z nich představuje tato situace značnou zátěž, a úbytek motivace je jedním z jejích negativních důsledků, které studenti při studiu musejí překonávat. V této souvislosti si klademe otázku, jakým způsobem může učitel plnit svoji roli facilitátora učení a zda a jak v kontextu celkové situace předchází, popř. čelí úbytku či ztrátě motivace studentů. V příspěvku představíme výsledky kvalitativního výzkumu, který byl veden v období jarního semestru 2021 u učitelů cizích jazyků Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity v Brně s cílem zmapovat použité způsoby a prostředky ovlivňující motivaci studentů. Tyto způsoby a prostředky byly kategorizovány v souladu s Dörnyeiovou teorií L2 Motivational Self System (Dörnyei, Z., & Ushioda, E. : 2009).