k 2021

Motivace studentů při online výuce jako výzva pro učitele

ČERVENKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Motivace studentů při online výuce jako výzva pro učitele

Edition

Forlang, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Language Centre

Keywords (in Czech)

motivace, online výuka, výuka jazyků, cizí jazyky

Tags

International impact
Změněno: 6/9/2021 14:17, Mgr. Marie Červenková, Ph.D.

Abstract

V originále

Motivace je klíčovým faktorem procesu a výsledků učení obecně. Stejně tak hraje zásadní roli v učení se cizímu jazyku (Dörnyei : 2001, Gardner : 2010). V posledním roce došlo v důsledku pandemie k rozsáhlým změnám v průběhu výuky a vysokoškolští studenti jsou nuceni studovat distančním a online způsobem. Pro většinu z nich představuje tato situace značnou zátěž, a úbytek motivace je jedním z jejích negativních důsledků, které studenti při studiu musejí překonávat. V této souvislosti si klademe otázku, jakým způsobem může učitel plnit svoji roli facilitátora učení a zda a jak v kontextu celkové situace předchází, popř. čelí úbytku či ztrátě motivace studentů. V příspěvku představíme výsledky kvalitativního výzkumu, který byl veden v období jarního semestru 2021 u učitelů cizích jazyků Centra jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity v Brně s cílem zmapovat použité způsoby a prostředky ovlivňující motivaci studentů. Tyto způsoby a prostředky byly kategorizovány v souladu s Dörnyeiovou teorií L2 Motivational Self System (Dörnyei, Z., & Ushioda, E. : 2009).