HERBOČKOVÁ, Lucie and Vladimír ŽÍTEK. Městské marketingové strategie: příklady českých měst (City marketing strategies: Examples of the Czech cities). Online. In Klímová, V., Žítek, V. XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2021, p. 416-423. ISBN 978-80-210-9896-1. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021-51.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Městské marketingové strategie: příklady českých měst
Name (in English) City marketing strategies: Examples of the Czech cities
Authors HERBOČKOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Vladimír ŽÍTEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, XXIV. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 416-423, 8 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/21:00124980
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-9896-1
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9896-2021-51
Keywords in English regional development; cities; territorial marketing; strategic planning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Changed: 14/3/2023 10:14.
Abstract
Marketingové plány patří ke klíčovým strategickým dokumentům řízení moderních měst. Pokud chtějí města efektivně využívat marketingové nástroje s cílem podpory komplexního rozvoje svého území, je nutné, aby vytvořila a implementovala vlastní originální marketingovou strategii. Takto již několik desetiletí postupují mnohá evropská města, jejichž kroky se již staly inspirací pro řadu českých měst. Kvalita dokumentu je dána nejen dostatečnou hloubkou zpracování jednotlivých částí, ale také podrobnou analýzou cílových skupin, na které má být zaměřena pozornost. Jen tak lze navrhnout opatření a aktivity, které povedou k naplnění vizí a cílů města. Cílem příspěvku je zhodnotit vybrané marketingové strategie českých měst ve světle teoretických východisek a konceptů. Příspěvek je zaměřen na trojici českých měst, které marketingovým plánem disponují, jedná se o Hodonín, Břeclav a Trutnov. Marketingový plán Hodonína je příliš obecný a má spíše analytický než rozvojových charakter. Naproti tomu Bruntál disponuje jasným plánem, který vychází z precizně provedené analýzy opírající se o výsledky dotazníkového šetření. Všechny cíle a opatření jsou jasně a srozumitelně definované a jejich dosažení je podpořeno měřitelnými indikátory. Plán působí realisticky a přitom ambiciózně. Marketingový plán Trutnova se výrazně soustředí na roli médií v implementaci komunikační strategie, značný důraz je kladen také na specifikaci cílových skupin.
Abstract (in English)
Marketing plans are one of the key strategic documents for the management of modern cities. If cities want to effectively use marketing tools to support the comprehensive development of their territory, it is necessary to design and implement their unique marketing strategy. A lot of European cities have been doing this for several decades, and their steps have already become an inspiration for many Czech cities. The quality of the document is determined not only by the sufficient depth of processing of individual parts but also by a detailed analysis of the target groups on which attention is to be focused. Only in this way is it possible to propose measures and activities that will fulfill the city's visions and goals. The aim of the paper is to evaluate the marketing strategies of selected Czech cities in the light of theoretical background and concepts. The paper focuses on three Czech towns that have a marketing plan, namely Hodonín, Břeclav and Trutnov. Hodonín's marketing plan is too general and has an analytical rather than a developmental character. On the other hand, Bruntál has a clear plan based on a precisely performed analysis stemming from the results of a questionnaire survey. All objectives and measures are clearly and comprehensibly defined, and measurable indicators enhance their achievement. The plan looks realistic and ambitious at the same time. Trutnov's marketing plan significantly focuses on the role of the media in the implementation of the communication strategy. Considerable emphasis is also placed on the specification of target groups.
Links
MUNI/A/1131/2020, interní kód MUName: Cílové skupiny konceptu teritoriálního marketingu a jejich vliv na rozvoj teritoria (Acronym: TERMARTG)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:29