KOŠATKOVÁ, Markéta. Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu (Situation Analysis and the Role of Discourses in Social Research). Sociální Studia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 18, No 1, p. 35-52. ISSN 1214-813X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SOC2021-1-35.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu
Name in Czech Situační analýza a role diskurzů v sociálněvědním výzkumu
Name (in English) Situation Analysis and the Role of Discourses in Social Research
Authors KOŠATKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální Studia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1214-813X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00119199
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SOC2021-1-35
Keywords (in Czech) situační analýza; re-prezentace; diskurz; metodologie; kvalitativní výzkum
Keywords in English situation analysis; re-presentation; discourse; methodology; qualitative research
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/2/2022 15:10.
Abstract
Článek ilustruje diskurzivní a reflektivní obrat v sociálně vědních výzkumech. Představuje situační analýzu (srov. Clark, 2005; 2019) jako epistemologicko-ontologické východisko pro vědu vyvázanou z pozitivistického paradigmatu. Využití přístupu je prezentováno na realizovaném kvalitativním výzkumném šetření re-prezentace náboženské identity v českém edukačním a sociokulturním prostředí. Situační analýza v širším rámci zkoumá přítomné diskurzy i diskurzy ideologicky zamlčené. V mezo úrovni analýza nabízí vhled do sociálních a diskurzivních arén, které jsou utvářeny kolektivními aktéry, klíčovými materiálními elementy, sociálními organizacemi a institucemi. Na mikro úrovni se zaměřuje na pozice jednotlivých aktérů v situaci. Předkládaný výzkum upozorňuje na nacionalistickou rigiditu českého vzdělávacího systému, který vymísťuje náboženskou jinakost a re-produkuje etnocentrismus. Poodhaluje strukturální nespravedlnosti a nabízí nové formy strukturace a distribuce vědění ve prospěch transnacionalismu a kosmopolitního lidství. Situační analýza přináší multidimenzionální výzkum, který ozvučuje marginalizované diskurzy a podporuje každodennost vědění v sociálně angažovaném, emickém výzkumu sociální reality. Zaměření na jazykové konstrukce v humanitních vědách umožňuje re-definici vlastních entit, vzorců a pravidel. Jejich ne/možné překročení je nutnou reakcí na akcelerační a diverzitní podobu globalizované recentní společnosti.
Abstract (in English)
The article introduces situation analysis (cf. Clarke 2005) as an epistemological-ontological basis for science freed of the positivistic paradigm. Situation analysis in a broader perspective dives into present discourses as well as discourses that have been concealed. At the meso-level, the analysis offers insight into social and discursive arenas formed by collective actors, key material elements, social organizations and institutions. At the micro-level it is aimed at the position of individual actors in a situation. Situational analysis provides multidimensional research resonating marginalized discourses and supports the everydayness of knowledge in asocially engaged, emic research of social reality. The focus on language constructions in the humanities allows for the re-definition of one’s own entities, formulas, and rules. Their (im)possible transgression is a necessary response to the accelerated and diverse shape of the recent globalized and particularized society.
Links
GA19-13038S, research and development projectName: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach
PrintDisplayed: 9/6/2024 09:15