FIKRLOVÁ, Jana. Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody. Testforum. 2021, vol. 9, No 14, p. 26-35. ISSN 1805-9147.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody
Name in Czech Test paměti a učení – Druhé vydání (TOMAL-2) – Recenze metody
Authors FIKRLOVÁ, Jana.
Edition 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Review
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) Test paměti a učení, TOMAL-2, paměť, učení
Keywords in English Test of Memory and Learning Second Edition, TOMAL-2, memory, learning
Changed by Changed by: Mgr. Jana Fikrlová, učo 460046. Changed: 16/5/2023 13:01.
Abstract
Celkově TOMAL–2 představuje kvalitní nástroj pro posouzení paměti. Psychometrické zpracování české adaptace je vysoce nadprůměrné a příkladné. Přímý konkurent TOMAL–2 na českém trhu, Wechslerova paměťová škála WMS–III, disponuje pouze americkými, a navíc zastaralými normami (Wechlser, 1999). Její kratší verze, Wechslerova zkrácená paměťová škála WMS–IIIa (2011), sice české normy má, ale jejich kvalita je bohužel nízká (podrobněji viz Hlavová & Rosická, 2018). WMS–IIIa navíc představuje spíše screeningový nástroj, který nemůže nahradit komplexnější vyšetření paměti (Mitrushina a kol., 2005). Česká adaptace Wechslerovy paměťové škály WMS–IV, která je revizí WMS–III a řeší řadu jejích omezení (viz Groth-Marnat & Wright, 2016), se momentálně nepřipravuje (S. Ježek, osobní komunikace, 14. října 2019). Domnívám se, že TOMAL–2 lze doporučit jako momentálně nejkvalitnější test paměti na českém trhu, a to pro použití v oblasti neuropsychologie a v oblastech klinické, školní a poradenské psychologie.
PrintDisplayed: 28/7/2024 08:27