J
2021
Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
KAMPICHLER, Martina
Základní údaje
Originální název
Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
Vydání
EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2021, 1350-293X
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 1.752
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00119203
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky
Governing children; technologies of domination; technologies of the self; high-quality ECEC; diversification of ECEC
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
V originále
This article focuses on different rationalities of governing children in the context of different ECEC facilities, how the rationalities potentially influence the ways children are cared for and educated, and how this is related to the reproduction of social inequalities. Inspired by Foucault's work on government, it focuses on the ways parents understand how their children should be formed by their ECEC facilities. Different parental rationalities of the government of their children in relation to different ECEC settings are found to potentially accelerate social inequalities. Based on the presented findings, the article calls for widening the discussion on high-quality care.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaV | Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe) | Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti |
|
Zobrazeno: 2. 11. 2024 02:33