KAMPICHLER, Martina. Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system. EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL. ABINGDON: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2021, roč. 29, č. 2, s. 250-260. ISSN 1350-293X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2021.1895266.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
Autoři KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí).
Vydání EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2021, 1350-293X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.752
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00119203
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/1350293X.2021.1895266
UT WoS 000626860000001
Klíčová slova anglicky Governing children; technologies of domination; technologies of the self; high-quality ECEC; diversification of ECEC
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 16. 9. 2021 10:06.
Anotace
This article focuses on different rationalities of governing children in the context of different ECEC facilities, how the rationalities potentially influence the ways children are cared for and educated, and how this is related to the reproduction of social inequalities. Inspired by Foucault's work on government, it focuses on the ways parents understand how their children should be formed by their ECEC facilities. Different parental rationalities of the government of their children in relation to different ECEC settings are found to potentially accelerate social inequalities. Based on the presented findings, the article calls for widening the discussion on high-quality care.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:05