KAMPICHLER, Martina. Autonomous and responsible? Parental rationalities for their involvement in ECEC in the Czech Republic. EARLY YEARS. ABINGDON: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2023, roč. 43, č. 2, s. 380-394. ISSN 0957-5146. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/09575146.2021.1959523.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Autonomous and responsible? Parental rationalities for their involvement in ECEC in the Czech Republic
Autoři KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí).
Vydání EARLY YEARS, ABINGDON, ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2023, 0957-5146.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.100 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00133991
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/09575146.2021.1959523
UT WoS 000684735400001
Klíčová slova anglicky Parental involvement; ECEC; responsible autonomous family; postsocialism; neoliberalism
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Martina Kampichler, Ph.D., učo 133618. Změněno: 31. 1. 2024 10:19.
Anotace
This article examines different rationalities for parental involvement in their children's early childhood education and care (ECEC). Starting from Foucault's governmentality and the context of the transforming and diversifying Czech preschool system, it analyzes parents' rationalities for their involvement in ECEC and discusses how they relate to the neoliberal ideal of the responsible autonomous family. Analyzing data from interviews with parents in six ECEC facilities with different characteristics, it identifies five rationalities for parental involvement and shows how the neoliberal processes of responsibilization and autonomization play a central role in the (de)legitimization of these parental rationalities. Reflecting on how the rationalities of parental involvement gain or lose legitimacy in relation to dominant norms and ideals helps ECEC students and practitioners to understand how social inequalities are potentially exacerbated through the promotion/expectation of certain forms of parental involvement in parent - ECEC facility relationships.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 1. 10. 2024 10:01