MARINIČ, Peter. Vysokoškolské vzdělání jako náklady obětované příležitosti (Tertiary Education as an Opportunity Costs). In Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vysokoškolské vzdělání jako náklady obětované příležitosti
Name (in English) Tertiary Education as an Opportunity Costs
Authors MARINIČ, Peter.
Edition Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Konferenční sborník
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) vysokoškolské vzdělání; průměrná mzda; náklady obětované příležitosti; míra návratnosti
Keywords in English tertiary education; average salary; opportunity costs; rate of return
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Changed: 21/2/2022 13:58.
Abstract
Pro dosažení vysokoškolského vzdělání, zejména v prezenční formě studia, je potřeba se vzdát možnosti vydělávat na plný úvazek. Je tedy nutné přijmout náklady obětované příležitosti. Ty jsou na druhou stranu kompenzovány vyšším výdělkem vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. Návratnost vysokoškolského vzdělání se značně liší v jednotlivých státech EU a vykazuje korelaci se vzdělanostní strukturou i mzdovou úrovní. Jaká je tedy návratnost vysokoškolského vzdělání, a co na základě dat ještě identifikovat jako podstatný faktor, je obsahem předloženého textu.
Abstract (in English)
In order to achieve tertiary education, especially in the full‑time form of study, it is necessary to give up earning as full‑time employee. It is therefore necessary to accept the opportunity cost approach. These, on the other hand, are offset by higher earnings by university‑educated employees. The return on tertiary education varies considerably from one EU country to another and correlates with both the educational structure and the wage level. The text describes the return on tertiary education and what else can be identified as significant factors, based on data.
Links
MUNI/A/1356/2020, interní kód MUName: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:45