HLAĎO, Petr and Klára HARVÁNKOVÁ. Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?. Online. In Švaříček, Roman & Voňková, Hana. Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita, 2021, p. 76-80. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Co ovlivňuje pracovní schopnost (stárnoucích) učitelů středních škol?
Name in Czech What affects the work ability of (ageing) upper-secondary school teachers?
Authors HLAĎO, Petr and Klára HARVÁNKOVÁ.
Edition Brno, Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 76-80, 5 pp. 2021.
Publisher Česká asociace pedagogického výzkumu a Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Proceedings paper
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) pracovní schopnost, syndrom vyhoření, stárnoucí učitelé
Keywords in English work ability, burnout, aging teachers
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Changed: 6/1/2022 08:45.
Abstract
Udržování a podpora pracovní schopnosti učitelů je jednou z cest k prevenci jejich předčasného odchodu z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol. Vzorek byl tvořen 531 středoškolskými učiteli (57,6 % žen). Relativně větší empirická podpora byla nalezena pro vliv syndromu vyhoření, smyslu pro soudržnost, work-life balance a pracovních vztahů na pracovní schopnost učitelů, než pro vliv věku, výkonu funkce třídního učitele, pracovní zátěže a péče o stárnoucí příbuzné.
Abstract (in Czech)
Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived professional relationships on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives.
Links
TL02000290, research and development projectName: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Acronym: Profesní seniorita)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 8/8/2024 11:45