OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA and Kateřina VLČKOVÁ. Výzkumné sympozium: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů (Research Symposium: Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkumné sympozium: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Name in Czech Výzkumné sympozium: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Name (in English) Research Symposium: Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
Authors OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA and Kateřina VLČKOVÁ.
Edition 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Organization of a workshop
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) žákovská diverzita; diferencovaná výuka; vzdělávání učitelů; etnografie
Keywords in English student diversity; differentiated instruction; pre-service teacher education; ethnography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 4/4/2022 13:41.
Abstract
Sympozium, jež bylo uspořádáno v rámci výroční konference ČAPV, mělo charakter čtyř tematicky propojených příspěvků, které diskutovaly průběžné výsledky tříletého projektu “Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů” podpořeného GA ČR a řešeného na Katedře pedagogiky, PedF, MU v Brně. Po úvodním představení hlavních teoretických a metodologických východisek výzkumu byly postupně zodpovězeny následující výzkumné otázky: Jak je žákovská diverzita obsažena v plánovaném a realizovaném kurikulu předmětů pedagogické propedeutiky v programu učitelské přípravy? Jak mentoři podporují studenty učitelství při práci s žákovskou diverzitou během jejich praxe na základní škole? Jaká jsou přesvědčení a praktiky studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě během jejich praxe na základní škole? Jak se (ne)odráží žákovská diverzita ve způsobech, jakými studenti učitelství opravují odpovědi žáků ve výuce na praxích? V souladu s metodologickými principy designu vícemístné etnografie byla průběžně zohledněna propojení mezi teorií (tj. realizovaným kurikulem v seminářích na univerzitě) a praxí na základních školách z hlediska tematizace žákovské diverzity. V rámci sympozia jsme diskutovali implikace hlavních zjištění pro vzdělávání studentů učitelství pro práci s žákovskou diverzitou jak v kurzech pedagogické propedeutiky na vysoké škole, tak z hlediska jejich mentorování na základní škole.
Abstract (in English)
The symposium, which was organized within the ČAPV conference, had the character of four thematically linked papers, which will discuss the ongoing results of the three-year project "Ethnography of diversity in pre-service teacher education" supported by the Czech Science Foundation and conducted at the Department of Education, Faculty of Education, Masaryk University in Brno. After an introductory presentation of the main theoretical and methodological basis of the research, the following research questions were gradually answered: How is student diversity addressed in the planned and realized curriculum of general educational courses in the teacher training program? How do mentors support pre-service teachers in working with student diversity during their practicum at lower-secondary schools? What are the beliefs and practices of pre-service teachers related to student diversity during their practicum? How is student diversity (not) reflected in the ways in which pre-service teachers correct pupils'responses? In accordance with the methodological principles of the design of multi-sited ethnography, the connection between the theory (ie the implemented curriculum in seminars at the university) and practice at lower-secondary schools was continuously taken into account in terms of student diversity. Within the symposium we discussed the implications of the main findings for the pre-service teachers education regarding working with student diversity both in the courses of pedagogical propaedeutics at the university and in terms of their mentoring at the lower-secondary schools.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 17/5/2024 07:27