k 2021

Využití GIS v badatelsky orientované výuce zeměpisu: přehledová studie

MAŠTEROVÁ, Vendula

Basic information

Original name

Využití GIS v badatelsky orientované výuce zeměpisu: přehledová studie

Name in Czech

Využití GIS v badatelsky orientované výuce zeměpisu: přehledová studie

Name (in English)

The use of GIS in inquiry-based learning in geography: literature review

Authors

MAŠTEROVÁ, Vendula

Edition

29. výroční konference ČAPV: Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

geografické informační systémy, GIS, badatelsky orientovaná výuka, přehledová studie

Keywords in English

geographic information systems, GIS, inquiry-based learning, literature review

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2022 09:17, Mgr. Vendula Mašterová

Abstract

V originále

Využití technologií a metody výuky spojené s řešením problémů v zeměpisu jsou dlouhodobě zkoumanými tématy nejen v Česku (Karvánková, 2017). Toto propojení však u nás není dostatečně zmapováno. Cílem příspěvku je představit dosavadní stav poznání v oblasti propojení výuky s geografickými informačními systémy (GIS) a badatelsky orientované výuce v zeměpisu. Přehledovou studií sleduji cíle, využité metody, výsledky empirických studií a teoretické uchopení tématu. Na základě výsledků přehledové studie bude navrhnut výzkum, který bude součástí disertační práce.

In English

The use of technologies and teaching methods related to problem-solving in geography are long discussed topics not only in the Czech Republic (Karvánková, 2017). The connection is not sufficiently mapped in our country. The aim of the paper is to present the current state of knowledge in the field by linking teaching with geographical information systems (GIS) and inquiry-based learning in geography teaching. I pursue the aims, the methods used, the results of empirical studies and the theoretical grasp of the topic. Based on the results of the overview study, research will be proposed, which will be a part of the doctoral thesis.

Links

MUNI/A/1515/2020, interní kód MU
Name: Od rešerše ke vysokoškolské didaktice (Acronym: REVYD)
Investor: Masaryk University