BRÜCKNEROVÁ, Karla. Studují spolu. Vzájemné učení mezi vysokoškolskými studenty kombinovaných studií a možnosti jeho podpory (Studying together. Peer learning among part-time students in higher education, and support possibilities). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 249 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-9914-2. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-9914-2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Studují spolu. Vzájemné učení mezi vysokoškolskými studenty kombinovaných studií a možnosti jeho podpory
Name (in English) Studying together. Peer learning among part-time students in higher education, and support possibilities
Authors BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 249 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00122351
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-9914-2
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9914-2021
Keywords (in Czech) vzájemné učení; vysoké školství; kombinované studium; vysokoškolská didaktika; kvalitativní výzkum
Keywords in English peer learning; higher education; part-time studies; instructional design in higher education; qualitative research
Tags Munipress, rivok
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 20/5/2022 17:17.
Abstract
Kniha představuje vzájemné učení mezi studenty kombinovaných studií jako významnou část jejich vysokoškolské zkušenosti. Na základě dosavadních výzkumů konstatuje, že vzájemné učení souvisí se studijní úspěšností, spokojeností ve studiu i se studijní angažovaností, a na tomto základě shrnuje možnosti podpory vzájemného učení na vysokých školách. Kvalitativní výzkum vzájemného učení mezi kombinovanými studenty pedagogických oborů nabízí popis kontextuálních charakteristik, které vzájemné učení ovlivňují, i popis situací vzájemného učení. Na základě vzorců ve výskytu učebních situací jsou definovány tři typy vzájemného učení mezi studenty kombinovaných studií: studují vedle sebe, studují spolu a studují díky sobě. U každého z typů jsou vysvětleny jeho konkrétní benefity pro zapojené studenty a zároveň je vysvětleno, jaká jsou pro daný typ vzájemného učení optimální podpůrná opatření.
Abstract (in English)
The book presents peer learning among part-time students as an essential part of their higher education experience. It summarizes the research that indicates that students' achievement, well-being, and study engagement are related to peer learning. Possibilities for supporting peer learning are discussed. Qualitative research of peer learning among part-time students studying for educational degrees offers descriptions of contextual influences and peer learning situations. Based on patterns of occurrence of peer learning situations, three types of peer learning among part-time students are defined: studying beside peers, studying together with peers, and studying due to peers. Each type brings specific benefits and requires distinct support.
PrintDisplayed: 29/3/2024 09:02