HORNIAKOVÁ, Michaela. „LEŠENIE“ AKO POMOC PRI BUDOVANÍ HODNÔT NA ETICKEJ VÝCHOVE (‟SCAFFOLDING” AS A HELP FOR BUILDING VALUES IN ETHICS CLASSES). 2021. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name „LEŠENIE“ AKO POMOC PRI BUDOVANÍ HODNÔT NA ETICKEJ VÝCHOVE
Name in Czech „LEŠENÍ“ JAKO POMOC PŘI BUDOVÁNÍ HODNOT V ETICKÉ VÝCHOVĚ
Name (in English) ‟SCAFFOLDING” AS A HELP FOR BUILDING VALUES IN ETHICS CLASSES
Authors HORNIAKOVÁ, Michaela.
Edition 2021.
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) promluv žáka, etická výchova, lešení
Keywords in English student speech, ethical education, scaffolding
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 11/1/2022 12:50.
Abstract
Príspevok sa zaoberá „lešením“ ako interakciou medzi učiteľom a žiakmi na hodinách etickej výchovy. „Lešenie“ je charakterizované na základe výskumu Šeďová et al. (2016) ako interakcia žiaka a kompetentného učiteľa. Príspevok analyzuje dáta z kvalitatívneho výskumného šetrenia. Výskumu sa zúčastnilo 33 žiakov druhého stupňa základnej školy. Pozornosť je venovaná tým situáciám, kde učiteľ prichádza do interakcie so žiakmi. Z výsledkov výskumu vyplýva, že pokiaľ je žiakom ponechaná možnosť ovplyvňovať vývoj diskusie, nadväzujú je‑ den na druhého a nemajú strach z prehovoru. Najmä so štruktúrovanou pomocou učiteľa žiaci formulujú rozvité prehovory, v ktorých objasňujú svoje hodnoty.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá "lešením" jako interakcí mezi učitelem a žáky na hodinách etické výchovy. "Lešení" je charakterizováno na základě výzkumu Šeďová et al. (2016) jako interakce žáka a kompetentního učitele. Příspěvek analyzuje data z kvalitativního výzkumného šetření. Výzkumu se zúčastnilo 33 žáků druhého stupně základní školy. Pozornost je věnována těm situacím, kde učitel přichází do interakce se žáky. Z výsledků výzkumu vyplývá, že pokud je žákům ponechána možnost ovlivňovat vývoj diskuse, navazují jeden na druhého a nemají strach z projevu. Zejména se strukturovanou pomocí učitele žáci formulují rozvité projevy, v nichž objasňují své hodnoty.
Abstract (in English)
The paper deals with “scaffolding” as the interaction of a student and a teacher in ethics classes. The research involved 33 secondary school students. Attention is paid to those situations where the teacher comes into interaction with the student. The results of the research show that as long as students are left with the oppor‑ tunity to influence the development of the discussion, they follow each other and are not afraid of talking in class. Especially with the structured help of the teacher, students formulate developed conversations in which they clarify their values
Links
MUNI/A/1245/2020, interní kód MUName: Kvalita ve škole (Acronym: Kva)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 4/10/2024 18:18