j 2021

Využití GIS v problémově orientovaných učebních úlohách na příkladu zeměpisného učiva

MAŠTEROVÁ, Vendula and Darina MÍSAŘOVÁ

Basic information

Original name

Využití GIS v problémově orientovaných učebních úlohách na příkladu zeměpisného učiva

Name (in English)

The Use of problem-oriented learning tasks on example of geography curriculum

Authors

MAŠTEROVÁ, Vendula and Darina MÍSAŘOVÁ

Edition

Komenský, Masarykova univerzita, 2021, 0323-0449

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

GIS; problémově-orientovanané úlohy

Keywords in English

GIS; problem-oriented learning tasks

Tags

Reviewed
Změněno: 16/3/2022 21:30, Mgr. Vendula Mašterová

Abstract

V originále

GISy skrývají velký potenciál pro budoucnost výuky na základních i středních školách, přesto je využívání GIS v prostředí českých škol stále v počátcích. Výuka GIS není dostatečně podpořena kurikulárními dokumenty, ani metodickými materiály. V příspěvku nabízíme jednu z možností, jak efektivně zapojit a využít geografické informační systémy již na základní škole při řešení problémově-orientovaných úloh v hodinách zeměpisu.

In English

438 / 5 000 Výsledky překladu GISs have great potential for the future of teaching in primary and secondary schools, yet the use of GIS in the environment of Czech schools is still in its infancy. GIS teaching is not sufficiently available for curricular documents or methodological materials. In this paper, we offer one of the ways to effectively engage and use geographic information systems in primary school in solving problem-oriented tasks in geography lessons.

Links

TL02000142, research and development project
Name: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, The implementation of the Geographic Information System to the elementary school and high school education