k 2021

Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně

KOLUMBER, Tereza

Basic information

Original name

Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně

Name in Czech

Výuka cizích jazyků v meziválečném baťovském Zlíně

Name (in English)

Foreign Language Education in Baťa's Zlín during the Interwar Period

Authors

KOLUMBER, Tereza

Edition

Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-7392-367-9

Keywords (in Czech)

Baťa, Zlín, výuka cizích jazyků

Keywords in English

Baťa, Zlín, foreign language education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/1/2022 13:26, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Baťovské školství se v posledních letech stalo předmětem zájmu několika českých i zahraničních výzkumů. Žádná z dosavadních studií se ale podrobněji nezabývala výukou cizích jazyků, která byla pro zahraniční obchod společnosti Baťa klíčová. Díky rychlé expanzi podniku do zahraničí vznikla potřeba vytvořit školu, jejíž absolventi, tedy budoucí zaměstnanci globálního koncernu, budou schopni komunikovat v cizím jazyce na úrovni rodilého mluvčího. Koncern si byl vědom, že nestačí pouze podporovat vzdělávání dospělých, a proto se ve třicátých letech jeho potřeby projevily ve vzniku Soukromé cizojazyčné měšťanské školy, kde byla určitá část předmětů vyučována rodilými mluvčími v angličtině, němčině a francouzštině.

In English

The Baťa education system has become the subject of Czech and foreign studies. However, this research has not provided focused insight into foreign language teaching, which plays a vital role in its interests due to its global ex‐ pansion. Future graduates of supported schools would have communication abilities like native speakers, which could be valuable for activities abroad. The multinational company realized that it was not sufficient to support adult and therefore, its concerns were mainly projected in the 1930s in the establishment of the Private Foreign Language Citizen School, where most subjects were taught by native speakers in English, German and French.

Links

MUNI/A/1245/2020, interní kód MU
Name: Kvalita ve škole (Acronym: Kva)
Investor: Masaryk University
Displayed: 10/11/2024 09:25