Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna
PAŠEK, Martin. Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna. In Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021. 2021. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Janáček‘s influences in String Quartet No. 2 by Osvald Chlubna |
Name in Czech | Janáčkovy vlivy ve druhém smyčcovém kvartetu Osvalda Chlubny |
Authors | PAŠEK, Martin. |
Edition | Konference Terezín 2021, 17. 8. 2021, 2021. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 60403 Performing arts studies |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | Osvald Chlubna; Leoš Janáček; smyčcový kvartet; varhanická škola v Brně |
Keywords in English | Osvald Chlubna; Leoš Janáček; string quartet; Organ School in Brno |
Tags | Leoš janáček, Osvald Chlubna, smyčcové kvartety, varhanická škola v Brně |
Changed by | Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 19/4/2022 13:10. |
Abstract |
---|
Prominent Moravian composer Osvald Chlubna (1893–1971) was a pupil of Leoš Janáček both at Organ School and at his Master Class. To this day, even 50 years after his death, Chlubna remains one of the most active and loyal supporters of Janáček and especially Janáček’s theory. When Janáček was withdrawn from the Conservatory, Chlubna was the only teacher who continued with teaching Janáček’s Harmony in 1920’s. Chlubna wrote a multi-volume study on Janáček’s theory in 1965 in which he compares Janáček’s thoughts to other 20th century composers-theorists (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen etc) and tries to prove the viability of Janáček’s theory. Chlubna offers examples from his own pieces (including String Quartets No. 2) and explains what parts of Janáček’s theory are used. |
Abstract (in Czech) |
---|
Přední moravský skladatel Osvald Chlubna (1893–1971)byl Janáčkovým žákem na varhanické škole a v mistrovské třídě Pražské konzervatoře. I padesát let po smrti Chlubna zůstává jedním z nejaktivnějších a nejoddanějších propagárorů Leoše Janáčka a zejména jeho teoretického učení. Chlubna jako jediný pokračoval ve dvacátých letech na konzervatoři ve výuce harmonie podle Janáčka i v době, kdy už Janáček na škole nepůsobil. V roce 1965 Chlubna napsal několikasvazkovou studii Co mi Janáček dal, v níž srovnává Janáčkovo teoretické myšlení s předními světovými skladateli-teoretiky 20. století (Schönberg, Hába, Hindemith, Messiaen atd.) a snaží se dokázat životnost Janáčkovy teorie. Chlubna rovněž předkládá ukázky ze svého díla (včetně druhého smyčcového kvartetu) a vysvětluje, které prvky Janáčkovy teorie použil. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1038/2018, interní kód MU | Name: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VI. |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 14/10/2024 00:47