k
2021
Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost
MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Veronika a Lenka KISSOVÁ
Základní údaje
Originální název
Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost
Název anglicky
Teachers´ competences: Strategic versus personal view
Vydání
29. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Kompetence učitele, inkluzivní vzdělávání, postoje, odborný rámec
Klíčová slova anglicky
Teachers’ competences, inclusive education, attitudes, professional framework
V originále
Přestože různé národní i mezinárodní dokumenty (např. Strategie 2030+) hovoří o nutnosti vytváření kompetenčních profilů či charakteristik kvality učitele, v praxi jsou tyto dokumenty často pouze obecnými vodítky pro učitelovy kompetence. Tato studie analyzuje, jak učitelé subjektivně vnímají svoje kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a jak tento pohled odpovídá strategickým dokumentům. Při analýze vycházíme ze 34 hloubkových rozhovorů s pedagogickými pracovníky 3 škol s rozsáhlou inkluzivní praxí. Předběžné výsledky ukazují, že učitelé vnímají svoji přípravu jako nedostatečnou pro práci s rozmanitou třídou.
Anglicky
Even though the different national and international documents, such as Strategy 2030+, stress the necessity to formulate clear competence profiles or characteristics of high-quality educators, in practice they remain only at the level of general references. We analyse how teachers perceive competences they have in relation to inclusive education, and how these match strategic documents. The analysis is based on 34 in-depth interviews with pedagogical staff of 3 schools with extensive inclusive practice. Preliminary results show that teachers perceive their training as insufficient to work with a diverse classroom.
Návaznosti
TL02000064, projekt VaV | Název: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol | Investor: Technologická agentura ČR, Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol |
|
Zobrazeno: 19. 11. 2024 03:37