Detailed Information on Publication Record
2021
Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost
MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Veronika and Lenka KISSOVÁBasic information
Original name
Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost
Name (in English)
Teachers´ competences: Strategic versus personal view
Authors
MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Veronika and Lenka KISSOVÁ
Edition
29. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Kompetence učitele, inkluzivní vzdělávání, postoje, odborný rámec
Keywords in English
Teachers’ competences, inclusive education, attitudes, professional framework
Změněno: 20/9/2021 09:51, Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.
V originále
Přestože různé národní i mezinárodní dokumenty (např. Strategie 2030+) hovoří o nutnosti vytváření kompetenčních profilů či charakteristik kvality učitele, v praxi jsou tyto dokumenty často pouze obecnými vodítky pro učitelovy kompetence. Tato studie analyzuje, jak učitelé subjektivně vnímají svoje kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a jak tento pohled odpovídá strategickým dokumentům. Při analýze vycházíme ze 34 hloubkových rozhovorů s pedagogickými pracovníky 3 škol s rozsáhlou inkluzivní praxí. Předběžné výsledky ukazují, že učitelé vnímají svoji přípravu jako nedostatečnou pro práci s rozmanitou třídou.
In English
Even though the different national and international documents, such as Strategy 2030+, stress the necessity to formulate clear competence profiles or characteristics of high-quality educators, in practice they remain only at the level of general references. We analyse how teachers perceive competences they have in relation to inclusive education, and how these match strategic documents. The analysis is based on 34 in-depth interviews with pedagogical staff of 3 schools with extensive inclusive practice. Preliminary results show that teachers perceive their training as insufficient to work with a diverse classroom.
Links
TL02000064, research and development project |
|