k 2021

Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost

MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ, Veronika and Lenka KISSOVÁ

Basic information

Original name

Kompetence učitelů: Strategie versus osobní zkušenost

Name (in English)

Teachers´ competences: Strategic versus personal view

Authors

Edition

29. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Kompetence učitele, inkluzivní vzdělávání, postoje, odborný rámec

Keywords in English

Teachers’ competences, inclusive education, attitudes, professional framework
Změněno: 20/9/2021 09:51, Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.

Abstract

V originále

Přestože různé národní i mezinárodní dokumenty (např. Strategie 2030+) hovoří o nutnosti vytváření kompetenčních profilů či charakteristik kvality učitele, v praxi jsou tyto dokumenty často pouze obecnými vodítky pro učitelovy kompetence. Tato studie analyzuje, jak učitelé subjektivně vnímají svoje kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a jak tento pohled odpovídá strategickým dokumentům. Při analýze vycházíme ze 34 hloubkových rozhovorů s pedagogickými pracovníky 3 škol s rozsáhlou inkluzivní praxí. Předběžné výsledky ukazují, že učitelé vnímají svoji přípravu jako nedostatečnou pro práci s rozmanitou třídou.

In English

Even though the different national and international documents, such as Strategy 2030+, stress the necessity to formulate clear competence profiles or characteristics of high-quality educators, in practice they remain only at the level of general references. We analyse how teachers perceive competences they have in relation to inclusive education, and how these match strategic documents. The analysis is based on 34 in-depth interviews with pedagogical staff of 3 schools with extensive inclusive practice. Preliminary results show that teachers perceive their training as insufficient to work with a diverse classroom.

Links

TL02000064, research and development project
Name: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BeIN: Tackling Obstacles in the Way of Inclusion - Implementation at Czech primary schools