k 2021

Hranice inkluzivního vzdělávání v představách pracovníků a pracovnic základních škol

SLEZÁKOVÁ, Katarína and Lenka KISSOVÁ

Basic information

Original name

Hranice inkluzivního vzdělávání v představách pracovníků a pracovnic základních škol

Name (in English)

Boundaries of inclusive education as seen by primary school personnel

Authors

SLEZÁKOVÁ, Katarína and Lenka KISSOVÁ

Edition

29. Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání, postoje, učitelé, symbolické hranice, sociální nerovnosti

Keywords in English

inclusive education, attitudes, teachers, symbolic boundaries, social inequalities
Změněno: 20/9/2021 09:50, Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na konstrukci hranic inkluzivního vzdělávání tak, jak jej vnímají pedagogičtí pracovníci a pracovnice českých základních škol. Konstruování hranic se děje v určitém kulturně-společenském kontextu, který poskytuje repertoár reprezentací toho, co je/není inkluzivní vzdělávání, kdo má/nemá být jeho součástí a za jakých podmínek.to, jak lidé v praxi základních škol vnímajú inkluzi a s ní související témata je zásadní. Jejich postoje a představy nejem replikují ve výchově, ale zrcadlí se v konkrétních aktivitách a chování, které může vést k posilování nerovností a k vylučování žáků/žaček ze vzdělávání.

In English

In this paper, we focus on construction of inclusive education boundaries as perceived by educators at Czech primary schools. Boundary construction occurs within socio-cultural contexts that offer a repertoire of representations about what is (not) inclusive education, who is (not) part of it, and under what conditions. How the primary school personnel, pedagogical or non-pedagogical, perceive inclusion and related issues, is essential. They not only apply their attitudes and ideas in education but these are mirrored also in their acts and behaviour that can result in deepening inequalities or exclusion of students from education.

Links

TL02000064, research and development project
Name: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, BeIN: Tackling Obstacles in the Way of Inclusion - Implementation at Czech primary schools