KISSOVÁ, Lenka a Veronika MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ. Teachers’ competences: strategic versus personal view. In International Scientific Conference ICOLLE 2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teachers’ competences: strategic versus personal view
Název česky Kompetence učitelů: Strategický versus osobní pohled
Autoři KISSOVÁ, Lenka a Veronika MAVROGIANNOPOULOU LAPŠANSKÁ.
Vydání International Scientific Conference ICOLLE 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Kompetence učitelů, inkluzivní vzdělávání, postoje, profesní rámec
Klíčová slova anglicky Teachers' competences, inclusive education, attitudes, professional framework
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Lenka Kissová, Ph.D., učo 426872. Změněno: 20. 9. 2021 10:17.
Anotace
Although several national and international policy documents speak of the need to create competence profiles or teachers’ quality standards, in practice, these documents are often only general guidelines (in the Czech context e.g., Ministry of Education 2020, in the European context e.g., Council conclusions 2020/C193/04). The OECD TALIS study (Boudová et al. 2020) showed that the Czech teachers do not feel competent to work with diverse classrooms, suggesting that the official documents are not translated into practice of university curricula and national strategic documents. The study has also shown that, compared to other post-socialist countries, teachers in the Czech Republic evaluate their own preparedness for teaching as rather insufficient (OECD, 2018). In this study, we aim to explore these findings and teachers’ subjective perceptions of their own competences in relation to inclusive education. We question whether national policies reflect the international strategic policy recommendations, and thus are present in the curricula of the Czech education faculties either. This further leads to the question whether teachers feel sufficiently prepared for educating in diverse environments.
Anotace česky
Ačkoli několik národních a mezinárodních politických dokumentů hovoří o potřebě vytvořit profily kompetencí nebo standardy kvality učitelů, v praxi jsou tyto dokumenty často pouze obecnými pokyny (v českém kontextu např. MŠMT, v evropském kontextu např. Rada EU závěry 2020/C193/04). Studie OECD TALIS (Boudová et al. 2020) ukázala, že čeští učitelé se necítí kompetentní pracovat s diverzitou, což naznačuje, že strategické dokumenty zatim stále nejsou převedeny do praxe univerzitních kurikul. Studie také ukázala, že ve srovnání s ostatními postsocialistickými zeměmi hodnotí učitelé v České republice vlastní připravenost na výuku jako spíše nedostatečnou (OECD, 2018). V této studii si klademe za cíl prozkoumat tato zjištění a podívat se na subjektivní vnímání vlastních kompetencí učitelů ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. Otázkou je, zda národní politiky odrážejí doporučení mezinárodních organizací, a jsou tedy obsaženy i v osnovách českých pedagogických fakult. To dále vede k otázce, zda se učitelé cítí dostatečně připraveni na vzdělávání v různých prostředích.
Návaznosti
TL02000064, projekt VaVNázev: Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
Investor: Technologická agentura ČR, Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v prostředí českých základních škol
VytisknoutZobrazeno: 31. 8. 2024 11:26