SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁ. Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě (Between Individuality and Universality: Mentoring of Pre-Service Teachers with Regard to Student Diversity). In 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě
Name in Czech Mezi individualizací a univerzalizací: mentorování studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě
Name (in English) Between Individuality and Universality: Mentoring of Pre-Service Teachers with Regard to Student Diversity
Authors SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁ.
Edition 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Diferencovaná výuka; mentoring; žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; etnografie
Keywords in English Differentiated Instruction; mentoring; student diversity; pre-service teacher education; ethnography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 4/4/2022 13:41.
Abstract
Cílem tohoto příspěvku je představit výsledky etnografického výzkumu, v němž jsme zjišťovali, jak provázející učitelé podporují studenty učitelství v zo‐ hledňování žákovské diverzity během jejich praxe na základní škole. V rámci dvou způsobů, které provázející učitelé při vedení studenta uplatňovali – posky‐ tování zpětné vazby a modelování praxe – jsme identifikovali sedm mentorských strategií a tři typy jejich dopadu na přesvědčení a jednání studentů ve vazbě na žákovskou diverzitu. V souhrnu představují zjištění kontradikci: při modelová‐ ní demonstrují provázející učitelé individualizující přístup k výuce, zatímco při poskytování zpětné vazby zdůrazňují univerzalizující přístup k výuce.
Abstract (in English)
In this paper we present the results of an ethnographic study focused on how mentor teachers support pre‐service teachers in working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools. Drawing on two ways of mentoring employed by the mentors—providing feedback and modeling prac‐ tice—we identified seven strategies that the mentors used and three types of their impact on pre‐service teacher’ beliefs and practices related to student diversity. Overall, the outcomes present a contradiction: when the mentors model practice, they tend to emphasize individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasize universality.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 22/7/2024 18:08