OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA and Kateřina VLČKOVÁ. Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou (Ethnography of pre‐service teachers’ beliefs and practices with regard to working with student diversity). In 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
Name in Czech Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou
Name (in English) Ethnography of pre‐service teachers’ beliefs and practices with regard to working with student diversity
Authors OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA and Kateřina VLČKOVÁ.
Edition 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; studenti učitelství; etnografie
Keywords in English student diversity; pre-service teacher education; pre-service teachers; ethnography
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Changed: 4/4/2022 13:40.
Abstract
V tomto příspěvku se zaměřujeme na 1) přesvědčení a praktiky studentů učitelství při práci s žákovskou diverzitou během jejich praxí na základní škole a 2) jak je toto myšlení a jednání formováno realizovaným kurikulem vybraných kurzů na univerzitě. Aplikovali jsme tzv. vícemístnou etnografii, která umožňuje studovat propojení mezi souvisejícími prostředími, v nichž se vyskytuje zkou‐ maný jev. Ukazujeme, že studenti oscilují mezi zohledňováním individuálních vzdělávacích potřeb „výrazných“ žáků a prací s třídou jako celkem, tedy univer‐ zalizací výukového procesu. Přitom nevyužívají strategie a postupy perspektivní z hlediska adresování potřeb každého žáka ve třídě.
Abstract (in English)
We focus on 1) the beliefs and practices of pre‐service teachers with regard to working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools, and 2) the ways their thinking and behaviour is shaped by the realized curriculum of selected courses at university. We build on multi‐sited ethnogra‐ phy which focuses on associations between related environments with regard to the phenomenon under scrutiny. We demonstrate that the pre‐service teach‐ ers oscillate between addressing individual educational needs of “conspicuous” students and working with the whole class. They do not use strategies which are promising in addressing the educational needs of each individual student.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 21/8/2024 21:19