k 2021

Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou

OBROVSKÁ, Jana, Petr SVOJANOVSKÝ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Kateřina LOJDOVÁ, František TŮMA et. al.

Basic information

Original name

Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou

Name in Czech

Etnografie přesvědčení a praktik studentů učitelství zaměřených na práci s žákovskou diverzitou

Name (in English)

Ethnography of pre‐service teachers’ beliefs and practices with regard to working with student diversity

Edition

29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

žákovská diverzita; vzdělávání učitelů; studenti učitelství; etnografie

Keywords in English

student diversity; pre-service teacher education; pre-service teachers; ethnography

Tags

Reviewed
Změněno: 4/4/2022 13:40, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Abstract

V originále

V tomto příspěvku se zaměřujeme na 1) přesvědčení a praktiky studentů učitelství při práci s žákovskou diverzitou během jejich praxí na základní škole a 2) jak je toto myšlení a jednání formováno realizovaným kurikulem vybraných kurzů na univerzitě. Aplikovali jsme tzv. vícemístnou etnografii, která umožňuje studovat propojení mezi souvisejícími prostředími, v nichž se vyskytuje zkou‐ maný jev. Ukazujeme, že studenti oscilují mezi zohledňováním individuálních vzdělávacích potřeb „výrazných“ žáků a prací s třídou jako celkem, tedy univer‐ zalizací výukového procesu. Přitom nevyužívají strategie a postupy perspektivní z hlediska adresování potřeb každého žáka ve třídě.

In English

We focus on 1) the beliefs and practices of pre‐service teachers with regard to working with student diversity during their practicum at lower‐secondary schools, and 2) the ways their thinking and behaviour is shaped by the realized curriculum of selected courses at university. We build on multi‐sited ethnogra‐ phy which focuses on associations between related environments with regard to the phenomenon under scrutiny. We demonstrate that the pre‐service teach‐ ers oscillate between addressing individual educational needs of “conspicuous” students and working with the whole class. They do not use strategies which are promising in addressing the educational needs of each individual student.

Links

GA19-06763S, research and development project
Name: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education