V originále
Publikace se věnuje problematice měření metakognice, se zvláštním zřetelem na specifickou skupinu intelektově nadaných dětí. Stručně představuje samotný konstrukt metakognice, taxonomii metakognitivních jevů a vztah metakognice a intelektového nadání. Dále jsou pojednány a kriticky zhodnoceny nejdůležitější metody a techniky, které byly pro zjišťování metakognice vyvinuty. Monografie se zabývá jak metodami, při nichž jsou data o metakognici registrována souběžně s vykonáváním podnětového úkolu (tzv. on-line metody), tak metodami, kdy jsou data zaznamenávána až s určitým časovým odstupem (tzv. off-line metody). Nejobsáhlejší část publikace se pak zabývá problematikou různých metrik a indexů používaných k vyjádření úrovně metakognitivního monitorování.
Anglicky
The publication deals with the topic of measuring metacognition, with special emphasis on a specific group of intellectually gifted children. It briefly presents the construct of metacognition itself, its relation to intellectual giftedness, together with a taxonomy of metacognitive phenomena. Next, the most important methods developed to assess metacognition are discussed and critically appraised. The monography covers both the methods, in which the data are registered during the execution of the stimulus task (on-line methods), and the methods, where the data are recorded with some time lag (off-line methods). The most extensive part of the publication is devoted to the topic of various measures, used to express the level of metacognitive monitoring.