Detailed Information on Publication Record
2021
Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
ČEŠKOVÁ, Tereza and Miroslav JIREČEKBasic information
Original name
Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Name in Czech
Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Name (in English)
Teaching the educational area Humans and their world in contemporary school from the perspective of the analysis of school educational programs
Authors
Edition
Vzdělání pro budoucnost. Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století, 2021
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Člověk a jeho svět, ŠVP, RVP, kurikulum, 1. stupeň, vlastivěda
Keywords in English
Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history
Změněno: 11/3/2022 10:56, Dana Nesnídalová
V originále
Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Analýza se snaží také zodpovědět otázku, zda je v rámci vlastivědného učiva předáván kompletní přehled našich národních dějin (případně zda je dodržováno chronologické uspořádání učiva) a všechny tradiční geografické složky učiva. Dále se příspěvek snaží zachytit, zda je v ŠVP požadováno využití regionálních dějin a regionálního principu. Pozornost je věnována také požadavku zařazení terénní výuky či jiných mimotřídních forem vyučování. Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.
In English
Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Analýza se snaží také zodpovědět otázku, zda je v rámci vlastivědného učiva předáván kompletní přehled našich národních dějin (případně zda je dodržováno chronologické uspořádání učiva) a všechny tradiční geografické složky učiva. Dále se příspěvek snaží zachytit, zda je v ŠVP požadováno využití regionálních dějin a regionálního principu. Pozornost je věnována také požadavku zařazení terénní výuky či jiných mimotřídních forem vyučování. Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.