k 2021

Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

ČEŠKOVÁ, Tereza and Miroslav JIREČEK

Basic information

Original name

Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

Name in Czech

Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

Name (in English)

Teaching the educational area Humans and their world in contemporary school from the perspective of the analysis of school educational programs

Edition

Vzdělání pro budoucnost. Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století, 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Člověk a jeho svět, ŠVP, RVP, kurikulum, 1. stupeň, vlastivěda

Keywords in English

Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history
Změněno: 11/3/2022 10:56, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Analýza se snaží také zodpovědět otázku, zda je v rámci vlastivědného učiva předáván kompletní přehled našich národních dějin (případně zda je dodržováno chronologické uspořádání učiva) a všechny tradiční geografické složky učiva. Dále se příspěvek snaží zachytit, zda je v ŠVP požadováno využití regionálních dějin a regionálního principu. Pozornost je věnována také požadavku zařazení terénní výuky či jiných mimotřídních forem vyučování. Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.

In English

Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Analýza se snaží také zodpovědět otázku, zda je v rámci vlastivědného učiva předáván kompletní přehled našich národních dějin (případně zda je dodržováno chronologické uspořádání učiva) a všechny tradiční geografické složky učiva. Dále se příspěvek snaží zachytit, zda je v ŠVP požadováno využití regionálních dějin a regionálního principu. Pozornost je věnována také požadavku zařazení terénní výuky či jiných mimotřídních forem vyučování. Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání.