Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1793577, author = {Češková, Tereza and Jireček, Miroslav}, booktitle = {Vzdělání pro budoucnost. Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století}, keywords = {Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history}, language = {cze}, title = {Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů}, year = {2021} }
TY - CONF ID - 1793577 AU - Češková, Tereza - Jireček, Miroslav PY - 2021 TI - Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů KW - Humans and their world, School educational programme, Framework educational programm, curriculum, primary education, primary geography, primary history N2 - Příspěvek představuje výsledky analýzy školních vzdělávacích programů prvních stupňů základních škol z hlediska vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, zejména jeho historické a geografické složky. Analýza sleduje, zda je toto učivo vyučováno v rámci „tradičního“ vyučovacího předmětu vlastivěda, nebo zda je integrováno do jiných předmětů. Snaží se zachytit také časové dotace, které jsou této vzdělávací oblasti/předmětu věnovány v jednotlivých ročnících, případně komparovat důraz kladený na složku historickou a geografickou a také porovnat dotaci této vzdělávací oblasti s časovou dotací věnovanou přírodovědnému vzdělávání (tradičně předmět přírodověda ve 4. a 5. ročníku). Analýza se snaží také zodpovědět otázku, zda je v rámci vlastivědného učiva předáván kompletní přehled našich národních dějin (případně zda je dodržováno chronologické uspořádání učiva) a všechny tradiční geografické složky učiva. Dále se příspěvek snaží zachytit, zda je v ŠVP požadováno využití regionálních dějin a regionálního principu. Pozornost je věnována také požadavku zařazení terénní výuky či jiných mimotřídních forem vyučování. Výsledky analýzy jsou diskutovány v širších souvislostech. Analýza tak zachycuje současný stav před implementací revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kde dochází ke škrtům učiva i minimální časové dotace sledované vzdělávací oblasti. Cílem je zachytit současný stav pro možné budoucí srovnání. ER -
ČEŠKOVÁ, Tereza a Miroslav JIREČEK. Výuka vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v současné škole aneb „vlastivěda“ pohledem analýzy školních vzdělávacích programů. In \textit{Vzdělání pro budoucnost. Humanitní a společenské vědy a výzvy občanství ve 21. století}. 2021.
|