ČEŠKOVÁ, Tereza, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK, Jiří KOHOUT and Pavel MENTLÍK. Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie (Cognitive Activation in Instruction: Systematic Mapping Review). In KOHOUT, Jiří and Pavel MENTLÍK. ČAPV 2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie
Name in Czech Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie
Name (in English) Cognitive Activation in Instruction: Systematic Mapping Review
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Jan SLAVÍK, Jiří KOHOUT and Pavel MENTLÍK.
Edition ČAPV 2021, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kognitivní aktivizace, systematická mapující studie, produktivní kultura, vyučování, učení.
Keywords in English cognitive activation, systematic mapping review, productive culture, teaching, learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 11/3/2022 10:24.
Abstract
Nová, produktivní kultura vyučování a učení se vyznačuje mj. cílenou kognitivní aktivizací žáků. Předkládaná studie si klade za cíl zmapovat aktuální výzkum týkající se kognitivní aktivizace ve výuce. Prostřednictvím systematické mapující studie je analyzováno 53 studií získaných z databáze Web of Science. Prvotní výsledky ukazují, že výzkumům souvisejícím s kognitivní aktivizací dominují matematika a výuka cizích jazyků. Tématy, které studie výrazněji zkoumají, jsou podpora učitelů v tvorbě kognitivně náročnějších úloh a porovnání vlivu využití různě kognitivně náročných úloh na učení žáků.
Abstract (in English)
Cognitive activation is one of the characteristics of a new, productive culture of teaching and learning. The study aims to map recent research in the area of cognitive activation in school instruction. Via a systematic mapping review, we analysed 53 studies from the Web of Science database. Preliminary results show that mathematics and language learning are dominant fields of research in cognitive activation. Among emerging research topics are teacher support in creating higher-order learning tasks and comparing the effectiveness of various cognitive level tasks on pupils learning.
Links
GA20-13038S, research and development projectName: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Czech Science Foundation, On productive culture of teaching and learning
PrintDisplayed: 10/9/2024 00:17