TŮMA, František and Kateřina LOJDOVÁ. Jak studenti učitelství opravují odpovědi žáků při výuce na praxi: od zaměření na učební materiál k zaměření na žáka (How pre-service teachers correct learner answers during their practicum: From orienting to teaching materials towards focusing focusing on the learner). In 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV). 2021. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak studenti učitelství opravují odpovědi žáků při výuce na praxi: od zaměření na učební materiál k zaměření na žáka
Name in Czech Jak studenti učitelství opravují odpovědi žáků při výuce na praxi: od zaměření na učební materiál k zaměření na žáka
Name (in English) How pre-service teachers correct learner answers during their practicum: From orienting to teaching materials towards focusing focusing on the learner
Authors TŮMA, František and Kateřina LOJDOVÁ.
Edition 29. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV), 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) opravování; interakce ve třídě; učební materiály; žákovská diverzita; výuka angličtiny jako cizího jazyka; konverzační analýza
Keywords in English correction; classroom interaction; teaching materials; student diversity; teaching English as a foreign language; conversation analysis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Changed: 22/9/2021 20:12.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na opravování odpovědí žáků, jež představuje specifickou oblast praktik používaných studenty učitelství angličtiny na praxi. Konverzačněanalytický příspěvek vychází z videozáznamů výuky studentů učitelství a srovnává způsoby, jakými studenti učitelství opravovali odpovědi žáků při kontrole cvičení na začátku praxe a na jejím konci. Podrobný rozbor nahrávek ukázal, že zatímco na začátku praxe studenti učitelství během oprav spoléhali na formát cvičení v učebním materiálu, na konci praxe byl zřejmý příklon k učení žáků, jejich odpovědím a specifikům.
Abstract (in English)
This paper focuses on the correction of learner answers, which represents a specific area of practices employed by pre‐service teachers of English in their school placement. This conversation analytic paper builds on video‐recordings of lessons taught by pre‐service teachers at the beginning and at the end of their school placement. The detailed analysis showed that whereas at the beginning the pre‐service teachers tended to rely on the task format in the teaching material, towards the end an inclination towards students’ learning, answers and specifics was observed.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 25/8/2024 01:43