POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK. Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce (Between perestrojka and transformation: The everyday life of schools during the velvet revolution). In XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezi perestrojkou a transformací: Pohled do života škol v době sametové revoluce
Name (in English) Between perestrojka and transformation: The everyday life of schools during the velvet revolution
Authors POLOUČEK, Oto and Jiří ZOUNEK.
Edition XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW webová prezentace konference
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pozdní socialismus; post‑socialistická transformace; orální historie; dějiny školství; reformy vzdělávání
Keywords in English late socialism; post‑socialist transformation; oral history; history of education; educational reforms
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Oto Polouček, Ph.D., učo 361772. Changed: 24/9/2021 13:56.
Abstract
Po pádu komunismu v Československu se odehrály zásadní změny i v oblasti školství a vzdělávání. V příspěvku budou představeny dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na studium každodenního života učitelů základních škol v nejpoz‑ dější fázi státního socialismu a po sametové revoluci roku 1989. Vzpomínky pamětníků na první fázi post‑socialistické transformace nás zajímají zejména v kontextu organizačních a pedagogických změn. Obzvláště pak zpětný pohled tehdejších učitelů na proměny života ve škole – mj. personální změny, prosa‑ zování decentralizace a autonomie škol.
Abstract (in English)
Fundamental changes in schooling and education proceeded after the fall of communism in Czechoslovakia. The paper aims to present partial results of research focusing on an examination of the everyday life of the teachers at primary schools before the Velvet Revolution in 1989 and during the time of subsequent transformation as the eyewitnesses themselves lived it. We will specifically focus on the perception of organizational or pedagogical changes in schools themselves, how senior members of staff were replaced, and how the passage to school autonomy proceeded.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:48